Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 16 september 2011

Dags att göra lönnrosor av vackra lönnlöv


Nu har det stormat och regnat ett par dagar, jag har försökt gå ut i trädgården men det har bara blivit småstunder för efter en stund har man fått springa in igen för det kommer en regnskur och så blir allting i trädgården äckligt blött. Man börjar bli ganska trött på det här vädret nu.

Men jag såg att lönnlöven börja skifta i många olika vackra färger och tänkte påminna er om att det börjar bli dags att göra en bukett med lönnrosor. Häll sedan lite glycerin i vattnet också så håller den sig bättre. En mycket fin "gåbortpresent." Klicka här så får ni beskrivningen.

Igår var jag i växthuset och plockade bort det mesta som växer därinne.
De sista veckorna har allting ruttnat för mig därinne, halvruttna tomater, halvruttna gurkor, aubergineplantorna vissnar ner, det var ingen vacker syn, så nu ligger alltsammans på komposten.

Men i våras sådde jag paprikafrön och de har jag faktiskt lyckats med , jag har fått fyra paprikor på plantan och två av dem är riktig stora.

Aubergine har jag aldrig odlat förut med var sugen på att prova på i år. Fröna ska sås redan i januari. När de var stora nog att plantera ut i växthuset har de blommat så fint med rosa blommor och jag lyckades faktiskt få två frukter. (Känner mig lite stolt). Jag tog av dem i går så vi har inte hunnit smaka dem än men det ska bli spännande.

Sommarblommorna ligger också på komposten (fast en del frön har jag samlat i mina fröpåsar)
Jag har gjort en höstplantering till kökstrappan. Här tänkte jag visat min höstplantering men den bilden vill inte laddas upp, får försöka i ett annat inlägg.


I går när jag gick min långa runda i skogen tog jag några kort så ni får se hur det ser ut i min skog, här är jag nästan på mitten av rundan och ska snart göra en U-sväng och fortsätta gå hemåt igen, då kommer jag till det där öde huset som jag visat förut på bloggen. Idag blir det ingen promenad för hunden har börjat halta igen. Hon och jag får ta en vilodag

Nu hoppas jag att vi alla får en solig helg så vi kan vara ute och njuta. Tyvärr får jag inget gjort i min trädgård i helgen jag har full upp med andra saker. Idag ska jag till tandläkaren och därefter direkt in till Växjö och handla och hämta äldste sonen som kommer med bussen.

I morgon gör vi en dagsutflykt till pojkarnas mamma, hos henne ska vi grilla. Ev. kör min man och jag och fyller ett släp med sockerbetor att utfodra vildsvinen med i vinter. (de har försäljning bara en liten bit ifrån där deras mamma bor)

20 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Vilken vacker bukett du har gjort med lönnens blad. Bra beskrivning på hur man gör lönnrosorna.
Här har det regnat i ca. 2v., idag är det uppehåll så nu ska växter börja tas in för vinterförvaring.
Önskar dig en härlig helg!

Anonym sa...

Underbar bukett av lönnlöven!
Så mycket vackra färger av löv och frukter. Aubergine är ju hur fina som helst... så dekorativa i all sin enkelhet.
Nu hoppas vi på en helg utan massa regn .....eller hur =)
kram

4U2 sa...

En fantastiskt fin bukett! Hoppas ni får härlig grillning.
Glöm inte att i kväll startar denna veckans Fotoutmaning hos mig ;)

Gunilla sa...

SÅ vacker bukett tack för beskrivningen och tips. hoppas din helg blir bra /Kram

trädgårdsdrömmar sa...

Så vackert det blir med rosor av lönnlöv.Måste nog testa det där .Men får vänta ett tag för löven är gröna ännu.Kram

Anonym sa...

Men vilken fantastiskt vacker bukett av lönnlöven. WOW!!! Och vilken underbar gåva att ge bort!

Monica sa...

Här nere i Skåne är lönnlöven fortfarande gröna, så vi får vänta med att göra lönnrosor...
Så trevligt att få se en bit av din promenadväg!
Ha nu en riktigt skön helg!
Kramar från Monica!

Snäckskalsdalen. sa...

Så bra att du påminde om lönnlöven! Ännu har dom inte börjat ta färg här, men det kommer nog snart - hörde att det skal bli riktigt kallt i natt.

Så vackert det är i er f d skog, lite fröplantor står kvar och snart kommer väl hallonsnår och lingon eller hur är det hos er med det.

Nej, grönsaksodlarsommaren kan vi nog glömma du och jag i år, men du har i alla fall skördat imponerande saker, det har inte jag.

Ha det nu så gott i helgen!

Agneta kramar

Uttan sa...

Så Du har också gjort Lönnrosor. Jag hade ingen beskrivning men den var bra som Du länkat till.

Trevlig Helg!
Kram!

Anonym sa...

Vilken vacker lönnros du har gjort, skall gå in och kolla hur man gör. Jag har också plockar ur mitt växthus, men jag har ställt in oliv och fikonträden i stället. Plus lite annat som jag vill spara...

Kram Birgitta

Black Iris sa...

Men vilken fin bukett du fått till av lönnlöven. Jag har ingen aning om vart det finns lönnar här i närheten tyvärr. Annars är jag ju en riktig härmis och vill testa det mesta..
Ha en skön helg

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Så vackra dina lönnrosor blev !! Jag har ännu inte sett så färggranna lönnblad. Synd att det har ruttnat i ditt växthus. Jag har massor av tomater , chili och någon gurka kvar som ser pigg ut. Nu blir man ju lite orolig när det pratas om nattfrost. Ojoj !!! Ha en skön helg ! Kram Eva

Mimmi Hek sa...

Vacker bukett av lönnlöven. Minns att du visade hur du gjorde dom i fjol. Hoppas att det gick bra hos tandläkaren.
Så trist att det ruttnar i växthuset. Här plockar vi tomater för glatta livet. Våra auberginer är inte så stora men det är inte samma sort så dom ska kanske var mindre. Har inte smakat dom ännu.
Läs mitt inlägg från idag så får du en överraskning.
Kram

Suss o Kai sa...

Bra att du påminner om att man kan göra dessa fina lönnrosor :) de är ju så vackra :) För mej har de inte heller blivit gjort så mycket i trädgården Kram Suss

Kerstin: sa...

Så fint med lönnrosen. Jag har sett nåt liknande och då funderade jag HUR????? Tack för att du länkade till en beskrivning. Av nån konstig anledning är lönnen fortfarande alldeles grön.... I morse var det frost så det kanske påverkar att den kommer att få vackra färger. Då gäller det att vara på hugget;=)

Ha en skön helg!

Felix sa...

Vilka tjusiga lönnrosor du har gjort! Har aldrig sett sådana förut. Tittade på beskrivningen också även om jag inte har några lönnlöv här i närheten...

Här har vi haft en solig trädgårdsdag. Härligt!

Hösthälsningar
Elisabet

nattugglan sa...

oj så mycket fint du visar!!! Huset er va ju härligt..med en blå dörr...tjusigt!! o aubergin få du va stolt över.. jag önskar mej ett växthus så man skulle få prova på lite allt möjligt.. men ännu ha de inte hänt;(...du har en fin stig att gå på!o rosorna skulle jag gärna göra om jag hade nå blad,, har ingen lönn.. men skall se om jag skulle hitta på nått annat ställe... Ha en bra dag..kikka

Lena/isklockan sa...

Åååå de där lönnlövsrosorna är så vackra. Testade förra året men behöver nog mer träning.

Ja det börjat allt se för tråkigt ut i växthuset nu.

Kram

Siv sa...

Visst är de färgstarka, lönnlöven och lönnlövsrosor har jag faktiskt inte sett tidigare. Fint!
Nu hoppas vi på uppehållsväder, så vi kan njuta av hösten!
Kram

Rune Lundblad sa...

Vilken härlig ros. Kul att läsa om din trädgård. Jag förstår att du längtar efter våren när vintern är som mörkast. Men hade man inte någon vinter så skulle man nog inte glädja sig lika mycket åt våren.