Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 20 september 2012

Kärt återbesök

Nu har det verkligen höstat till sig i trädgården och det börjar bli hög tid att sätta igång med höststädning både ute och inne. Men jag har inte börjat någonstans än. Men nu känner jag att jag behöver vara på bägge ställena samtidigt.
Men jag har haft en fullbokad vecka, något inplanerat varje dag utom igår onsdag, men då hade jag migrän så då blev det inget gjort i alla fall.

Idag har jag och min man varit i Eksjö hos äldste sonen. Vi har haft möte med skola, soc. och kommunen inför sonens praktik i höst och inför hans framtid.

Nu är det riktigt mörka höstkvällar, då är det så mysigt att få tända ljus. Jag gjorde en liten krans av kärleksört och ulleternell och la runt det här ljuset. Tanken är att jag plocka fram mina fönsterlampor också så det lyser lite hemtrevligt i mina fönster.....

Ser ni mitt fikon från att ha varit helt grönt börjar det nu skifta i brunt. Undrar  när det går att äta det, jag har några stycken på trädet så jag kan nog ta ett smakprov på ett av fikonen  någon dag. Sen ska det in i garaget för vinterförvaring och i vinter ska jag försöka att komma ihåg att garageporten INTE ska stå öppen på natten när det är 15 grader kallt.

Vem har bökat runt här då.....ja, det är inte vildsvin utan det är faktiskt jag. Jag har bestämt mig för att så igen den här rabatten så jag har grävt upp alla växter och planterat ut dem i andra rabatter.

Även jag har provat på att vika ett kuvertkort, det var jätteroligt. Min systers dotter fick detta kuvert när hon fyllde år, hon önskade sig pengar till körlektioner på körskolan. Ska göra några till...kan vara bra att ha några på lager.

När dottern kom hem från träningen ikväll hade hon något roligt att berätta för mig. Och jag MÅSTE följa med ut till henne (hon bor i gårdshuset) för hon skulle visa något. Hon berättade att det hade knackat på hennes dörr i eftermiddag och där stod grannen med en sköldpadda i handen. Hon hade hittat den utanför garageporten idag, hon visste att dotterns ena sköldpadda försvann i somras. Som vi har letat efter den överallt, under alla buskar bakom stenar alla möjliga gömställen. Troligen har den klättrat upp på stenmuren och ramlat ner i hagen och traskat runt där och så kommit tillbaka. Dottern var helt överlycklig, sköldpaddan har varit på rymmen sen den 3 Juli, han var lite mager, men vilken tur att han kom fram nu innan det blir för kallt ute om nätterna. Så det var en kär gammal vän som hittade hem Ni har väl läst om den förlorade sonen i bibeln.

Vill önska er alla en riktigt trevlig Helg, hos mig verkar det inte bli något uteväder, regn både fredag och lördag.

20 kommentarer:

mormor sa...

Så härligt med sköldpaddan :). O vilken vacker bild du lagt in överst på sidan.
Oktober brukar va en väldigt vacker månad med alla färger i naturen om det bara inte regnar för mycket.
Ha det gott i myset.
kram Monika

Unknown sa...

Vad skönt att den hann hem innan kylan kom.Man undrar vad den har varit med om för äventyr o att den klarat sig så länge. Förstår att ni är glada. Visst är det mysigt när man får tända ljus o mysa. kransen runt är så söt. Ha nu en underbar helg kram Beijan

Ingrid sa...

Men så skönt att sköldpaddan kommit tillrätta!
Det har varit oroligt förstår jag när ni inte vetat var den hållit hus.
Nu är börjar det bli höst och här har varit riktigt kyligt idag.
Ditt ljus med den fina kransen ser så mysigt ut.

Kram, Ingrid

Berit sa...

Men så underbart att hitta eran sköld padda igen!!
Ha en underbar dag!!

Helens trädgård sa...

Åhhh, så roligt att sköldpaddan kom hem, en riktig solskenshistoria :=)

Ja, nu är det dags att hösta lite både ute och inne även här.

Snygg header!

Ha det bäst!

Lisa i byn sa...

Så underbart att sköldpaddan kom hem igen. Ovissheten är jobbig då man inte vet var som hänt, härligt återseende.
Idag får du ta en innedag, det regnar så trist.
Själv så blir det en soffdag.

Kram

Solstrimmor sa...

Du lägger igen rabatter och jag gör bara nya hela tiden! Men förstår att det inte är kul med en rabatt mitt i gräsmattan, bättre att ha den fri.

Jättekul med den försvunna sonen:) och din lilla kärleksörskrans är så söööt!

Höstkarm Eva-Mari

Anna sa...

Ja, det var trevliga butiker allihop, men särskilt Styragårdens trädgård treor jag, en riktig idyll!
Men en så underbar historia med sköldpaddan! Man kan ju undra vilka äventyr han har varit ute på denna sommar! Fantastiskt att han kom där nu, för en vinter hade han ju inte klarat!
Kram Anna

anemonen sa...

Oj då fikonet ser nästan moget ut. De är goda och eget odlat smakar bäst. Ha en fin helg.

ulla laiho sa...

Jag är lika lättad som alla andra att sköldpaddan kom tillrätta.

Visst är det roligt att strukturera om i trädgården så länge man själv får bestämma och inte några vildsvin.

Ha en bra helg!

Kram
Ulla

Raija sa...

Men så underbart att sköldpaddan hittade hem till slut. Det måste vara väldigt kallt för den på nätterna utomhus den här årstiden.

Du har hunnit med mycket läser jag. Hoppas det var ett bra möte angående sonen.

Jättefint kuvert och du får visa fler bilder på hur du gör dessa sen :-), för jag är också nyfiken på detta.

Monica sa...

Vilken fin och "höstig" header du har!
Hoppas att samtalet om äldste sonen gick bra!
Jag hade en sköldpadda, när jag var 12-13 år och den försvann, men den lär väl inte hitta hem nu, även om sköldpaddor kan bli jättegamla...
Ha en skön helg, kram, Monica

Christina sa...

Härligt att sköldpaddan kommit hem igen! Hoppas att ni alla mår bra!
Ha det gott!
Christina

Helena sa...

Undrar vilka äventyr sköldpaddan varit med om, tur att grannen hittade den. Trodde också först att du haft besök av vildsvin, inte att du själv grävt upp plantor. Har ni mycket vilda djur i trädgården?
Ha en fin helg, solen kommer nog.

Marie sa...

Så kul med sköldpadddan och så vilket fint kortkuvert du har gjort. Är det svårt? Kram

Carita Liljendahl sa...

En sådan vacker krans! Och visst är det mysigt med tända ljus nu i höstmörkret.
Hittade hit via Ingrids "Livet efter 70" blogg - tack för titten!

Bea sa...

Men vilken lycka att få återförenas med sin sköldpadda.
Ja, nu knackar hösten på och det ät id för ljus och göra det lite ombonat hemma :)
Ha det gott /bea

Margot sa...

Härligt att hitta sköldpaddan efter så lång tid, en riktig solskenshistoria! Mysigt med ljus nu när det är mörkt och ruggigt ute på kvällarna! Här har det regnat varje dag den senaste veckan, lite tröttsamt måste jag säga, inte kul när allt är så blött!
Ha det gott!
Kram Margot

Hanna sa...

Ha en fin start på denna veckan.
Kram
Hanna

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken solskenshistoria med sköldpaddan. Det är mysiga små underliga djur som man så klart saknar när dom försvinner. Vi passade några stycken för många år sedan och dom försvann också. Men det visade sig att dom hade lagt sig bakom en brandsläckare (större modell) i ett av badrummen, tack och lov.

Kålpudding, det hör den här tiden till, så gott! Jag måste komma i ordning och sätta igång med den där goda maten och ny lingonsylt till!

Du grejar så fint och har planer för trädgården, visst är det roligt.

Och ett sånt elände med knäet, hoppas sonen är bättre nu.

Så fint du har gjort här på bloggen, det ser så där ombonat, mysigt och höstigt ut!

Kramar Agneta