Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 6 april 2014

Vårtecken vecka 7

Söndag igen och här kommer vår-rapportering från Småland. Om du tittar in hos Annica så hittar du fler som visar härliga vårtecken.

I Torsdags fick jag se en sädesärla som trippade så fint på gräsmattan (min mamma såg den redan förra veckan). Naturligtvis måste jag fota den. Nu har jag köpt en ny kamera med jättebra zoom så bilden blev väldigt bra. Jag blev så nöjd.

 Annars blommar det för fullt lite överallt i rabatterna. Här är det mina hyacinter som varit i julgrupper som blommar.

 Vit lungört som jag fått av min bloggvän Monica

Min Trillium är snart utslagen, den är jag väldigt rädd om.

 När jag körde in bilen i garaget idag, blev jag verkligen förvånad. Jag såg att min Lewisia "Tweddy" blommade. Helt otroligt....men med den här våren, så är det inget som är omöjligt. Nästa vecka kanske de rosa liljekonvaljerna blommar....(nej, det tror jag inte)

 Studsmattan är invigd av vår katt Pingu och av barnben som vi är stödfamilj åt, även sandlådan är monterad men ingen sand inköpt än. 

Här är den lille valpen igen. Snuffelpuff heter han. Nu har jag tagit reda på vilken ras det är.
Lhada apso och papillon. Igår fick han åka hem med sin matte igen. Jag har inte orkat torka av golvet ordentligt än, men ska ta och göra det nu och lägga på trasmattorna igen så det blir lite söndagsfint.


17 kommentarer:

Jenny sa...

Härliga vårtecken! Jag hittade en del idag jag också, tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men första citronfjärilen bland annat.

Kram,
Jenny

Monica sa...

Åh, en sädesärla! Jag minns dom mycket från min barndom, nu har jag inte sett någon på länge...
Såå roligt att den vita lungörten har tagit sig och blommar hos dig! Och din gula lilla blomma är på väg upp här också!
Din Trillium är jag riktigt avundsjuk på! Jag har försökt med Trillium på många ställen här, men den trivs INTE. Så nu har jag gett upp.
Här har det varit dåligt väder några dagar nu, hoppas på bättre nästa vecka!
Ha det gott, hoppas att allt ordnar sig!
Kram, Monica

Rost och rädisor sa...

En liten Snuffelpuff, ja det ser han verkligen ut som! Så söt!

Fina vårtecken. Det ser ut som våren ligger lite för hos dig fastän det bara är några mil emellan. Mina trillium har jag inte sett röken av och den vita lungörten syns bara bladen på. Sädersärlan har ine heller dykt upp.

Får se vad som händer i veckan.

Ha det fint
/Anette

ulla laiho sa...

Vilken härlig vår du har! Vi har haft frostnätter hela veckan fram till igår natt, då det kom lite regn.

Man nästan ser att det är en Snuffelpuff - gick den bra tillsammans med katterna?

Vi var hos bonusdottern/matte till Zorro igår. Där var också Diva och Romeo (chihuahua) - husse fick ha dem i famnen hela tiden för att de inte skulle bita Zorro. Han ville så gärna umgås med dem men de var tvärilskna och högg mot honom.

Ha en bra vecka!

Lisa i byn sa...

Då har ni haft det mysigt med en liten "bebis" i helgen.

Evas Pyssel sa...

Åh vilken söt hund. Har aldrig hört talas om den rasen förut. Men Snuffelpuff låter som ett perfekt smeknamn.
Vilken härlig dag vi haft idag, massor blev gjort därute. När vi åkte och handlade jord m.m. postade jag ett brev till Linneryd !!!!!!
Hoppas du får en bra vecka !! Kram Eva

Agneta sa...

Oj så många vårtecken du har att erbjuda. Undrar var min trillium har blivit av...Tyvärr flyttade jag den i höstas. Men var satte jag den, haha minnet....
Kram Agneta

Suss o Kai sa...

Så fint de blommar hos dej :) såg oxå en sädesärla i helgen :) så skönt när de kommer o jätte fin bild :)såg även en gul sädesäla i helgen inte så vanlig men finns på ett ställe i närheten och ska försöka fånga den på bild (de va för första gången jag såg den) Kram Suss

Annica Östlund sa...

Vad roligt med ett nytt objektiv så du kan ta så fina närbilder utan att skrämma iväg de små fåglarna.
Snuffelpuff tycker jag var ett utmärkt namn till den lilla sötnosen.
Hoppas du får en fin vårvecka så kanske din rosa liljekonvalj skjuter rejäl fart.
Krm Annica

Snäckskalsdalen. sa...

Sädesärla, det är vår om något och du såg den från rätt håll, från sidan. Har för mig att det inte är "bra" att se dom rakt bakifrån första gången på året. Det är givetvis trams men lite roligt så där. Dom vippar ju så fint på stjärten.

Och oj, vad det blommar i dina rabatter, ni har ju jättevår hos er! Trilliumen är nästan ute i blom och hyacinterna blommar....hur skall det sluta tro!

Oh, är det apso i vovven, då förstår jag varför den är så söt!
Dom blir behändigare när dom blir rumsrena! Vilket jag hoppas den är nästa gång den kommer till dig!

Och studsmatta, vilken lyx, jag gissar att dom små barnen kommer att bli överlyckliga!

Stora kramar
Agneta

Eva Linnea sa...

Våren är en härlig tid med allt som gror och växer. Fantastiskt att det har börjat så tidigt, då räcker det längre liksom.
En skön vecka önskar Eva Linnea

Ingrid sa...

Så roligt att se en sädesärla, den har jag inte sett ännu i år. Jag får kolla med Eva, för till Stenstugu brukar de komma tidigt.
Jag har ju också rosa liljekonvaljer som blommade så vackert förra våren, men i år har jag inte sett till dem???
Ha en fin måndag!
Kram, Ingrid

Caroline sa...

Jag såg faktiskt min första sädesärla idag på promenaden, visst är de säkra vårtecken!
Fin blomning hos dig, det går undan nu!
/Caroline

Evas Kvarnaro sa...

SNUFFEPUFF så jätte gullig hund, så jätte gulligt namn. Men jag 'dånar' ändå av skratt, vad kommer alla lustiga namn ifrån, *fniss*.
En Papillon som fick heta Reagan, det var väl ändå till att 'ta i' ,hi hi hi .....

En katt som heter som en pingvin, ha ha ha . . . ja förlåt nu är jag visst dötrött och fnissar åt allt.
Våren lyser upp hos dig i alla glada färger.

Nu ska jag lägga mig, tidigt för att vara mig, tror bestämt det blir svårt att somna, allt beror på Snuffepuff hi hihihihihi
Go natt/ Eva

Raija sa...

Allt är tidigt den här våren. Förra året var allt sent, men i år får vi en lång vår vilket är härligt.

Pingu är så fin med sin färg.

Karin sa...

Vårtecken i massor och man upptäcker nya varje gång man går ut känns det som. Jag längtar till gullvivor , ha det fint Karin

Syssis små funderingar sa...

Verkligen vårkänsla hos dig. Jösses va gullig valp, men nog e dom jobbiga också ;)