Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

lördag 12 april 2014

Vårtecken vecka 8

Den här veckan tjuvstartar jag med att visa mina vårtecken. Har fullt upp ett par dagar framöver nu så lika bra att rapportera när man har tid. Den här veckan har det regnat ganska mycket vilket gjort att det exploderat ute i naturen. Snart dags att klippa gräset, grannen åt ena hållet gjorde det idag. Grannen åt andra hållet kom med en stor skopa med kogödsel till mig, det blir bra att gräva ner i rabatterna. Själv har jag grävt om två av mina tre komposthögar idag. Dottern har tvättat växthuset och mannen sågar ner granar. Full aktivitet hemma hos mig.

Måste erkänna att det är svårt att välja vilka bilder man ska visa som vårtecken nu fär det händer så mycket i naturen. Men här kommer några väl valda foton.

 Forsythian blommar för fullt. Den här fotade jag på kyrkogården idag, när jag satte blommor vid min brors grav. Han skulle ha fyllt 55 år idag. Jag köpte en ny forsythiabuske förra året, den blommar också men är inte så stor ännu.

 Nu har de här lökarna slagit ut......kommer inte på vad de heter, men fina är de.

Kolla kastanjen, så långt den har kommit.

 Kejsarkrona

 Pioner

Till sist årets majblomma - det tycker jag är ett fint vårtecken.

22 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så vackert med forsythian dom har vi inte här någon gång har jag sett enstaka exemplar men dom fryser nog för det mesta här .Här växer det så det knakar nu när värmen kommer ,otroligt vi brukar ha snö den här tiden ,kram Nette

Charlotta sa...

Fina vårtecken som värmer nu när det är lite ruggigt där ute. Den sista konstgjorda blomman är ett säkert vårtecken.

Suss o Kai sa...

Vilka underbara vårtecken du visar upp :) man blir så lycklig, ja nästan som ett barn i stort sett. Kram Suss

Annika Christensen sa...

Härliga vårtecken du bjuder på.
Ja här svänger humöret från det ena till det andra.
Allt gott
Annika

ulla laiho sa...

Underbara vårtecken - så härliga färgerna är.

Snäckskalsdalen. sa...

Fullt upp hos dig! Och så fin header du har gjort!
Massor av vårtecken också! Och tänk att du grävt om komposten, spänstigt.
Fina vårtecken!
Agneta kram

Monica sa...

Förra veckan la jag också ut vårtecknen på lördagen - men det berodde på att jag trodde, att det var söndag...vimsigt värre!
Ja, nu vimlar det av vårtecken, så det är verkligen svårt att välja!
Mina pioner har inte alls kommit så långt som dina, men det kan ju vara en annan sort.
Idag har vi haft jättefint väder här, hoppas att det fortsätter i morgon!
Ha det så bra, kram, Monica

Syssis små funderingar sa...

Vad långt våren kommit hos er redan, här är vi tyvärr bara i startgroparna ännu...

Jenny sa...

Åh, vad vårigt hos dig! Klippa gräset redan, det känns inte klokt, inte något gräs i sikte än i min trädgård.

Kram,
Jenny

Anonym sa...

Vacker kejsarkrona! Majblomma, så typiskt svenskt! Roligt att få se årets!

Karin sa...

Vilka härliga och gula vårtecken du visar, forsythian är fantastisk som ett stort ljus. Majblomman gillar jag också i år. Ha det fint kram Karin

Vform sa...

Oj vilken fin vårrapportering!!
Underbart!
Vi har inte alls kommit så långt, men vi är ju däremot långt norrut också ... bara att vänta ;)
Ha en fin dag!
KRAM ♥

Knatten sa...

Härliga vårtecken. Majblomman är väl den mest trogna blomman så här års. /Knatten

Rost och rädisor sa...

De var väldigt mycket blommor på den forsythian. Min har bara ett par här och där även på de nya grenarna.

Allt gott
/Anette

Ingrid sa...

Kejsarkronorna här har kommit lika långt som hos dig och pionerna också, men forsythian är inte riktigt lika utslagen ännu, men visst ser man att det kommer att bli gula blommor.
Ha en fin påskvecka!
Kram

Margot sa...

Härliga vårtecken och snart kommer den riktiga vårvärmen och då exploderar allt!
Ha en fin vecka!
Kram

Annica Östlund sa...

Wow vilken vacker forsythia, häftigt att hela busken blir gul tycker jag =)
Jag borde ta mig till kyrkogården jag också, kan tänka mig att det är vackert där nu när växtligheten har skjutit fart. Jag är lite av en periodare, ibland är jag ofta på kyrkogården och ibland tänder jag bara ljus för mina vackra änglar här hemma.
Sköt om digoch ha en fin vårvecka!
Kram Annica

Bibbis blandning sa...

Oj vilken fin forsythia. Jag har en också som jag planterade för ett par år sedan. Den vill inte alls. Är fortfarande straxt över knähöjd och det är bara några ynka grenar som blommar.
Hoppas du får en fin Stilla Vecka.

Black Iris sa...

Det verkar vara full rulle på hela er familj.. Din trädgård händer det också en massa saker i.. Finfina vårbilder från dig..

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Efter regnet kommer all växtlighet att explodera. Bara det blir lite varmt också.
Kram Eva

Helena sa...

Så fina vårtecken du visar. Kommer ihåg när jag sålde majblommor en gång i tiden, vad roligt det var.
Vi fryser i våran stuga på campingen. I natt var det minusgrader, och det blåser väldigt.
Ha en fin påskhelg, och ät inte för mycket godis.

Hanna sa...

Glad påsk!