Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 8 maj 2014

Vi tittar in...

i lekstugan.
Idag tänker jag visa upp vår lekstuga.

Välkommen in...

För två veckor sedan började vi "röja" ut ur lekstugan, eftersom ingen har lekt i den på över 15 år så har det blivit ett lager h(a)us. Men nu vill våra extrabarn vara där och leka. Förra veckan städade jag ut ordentligt, tvättade av tak och väggar. När jag var in till stan och handlade hittade jag tre fina örngott som jag köpte. Ett blått, ett grönt och ett rosa, med vita prickar på...tänkte att jag ska sy något fint av de tygen..

Här ser ni vad det blev...vimplar till lekstugan....det var ett lagom svårt projekt för mig.

Dockvagnen köpte jag på Kupan i Växjö för 100 kr, där ligger Skrållan och sover nu.
Samma dag som jag köpte örngotten hittade jag nya gardiner på rean. Jag fick sy om dem lite, men jag tycker motivet är så fint, tulpaner.

 Spisen köpte jag på en loppis-sida på facebook, också för 100 kr. Det ingick även kaffekoppar, kastruller, bestick, grönsaker i tyg m.m. i det priset.  I morgon kommer barnen och jag hoppas att det inte tänker regna hela helgen utan de kan leka ute i lekstugan, förhoppningsvis tycker de att jag gjort fint därute.

Så har jag sett det här kruk arrangemanget rulla runt på fb, blev så sugen på att göra en egen. Sagt och gjort. Köpte några lerkrukor i affären, armeringsjärn hade min man hemma och så gick jag ner till min syster och tiggde till mig några småplantor med månads smultron som jag planterade i krukorna. Jag tycker det blev jättebra.

Trädet jag visade i mitt förra inlägg heter inte alls russinträd, utan det är en häggmispel, Bären är ätbara från det trädet, och ända sedan jag var liten har jag kallat trädet för "russinträd".

Till sist vill jag önska alla en Trevlig Helg!

21 kommentarer:

Äppelblom sa...

Så glada barnen ska bli när du har gjort så fint i lekstugan. Det blev jättemysigt!
Nu är det dags att sova - Godnatt!
Kram

Eva Trillian sa...

Så fint det är i lekstugan :) Hoppas barnen får många fina dagar där!
Kul idé med krukorna - den hade jag inte sett förut!

Fröken Pysseltanten sa...

Så fint du gjort för dina extra barn, förstår att dim tycker det är så roligt att bo hos er en helg :)-
Krukorna var en rolig idé du gjort och ditt träd som blommar för fullt är så himla vackert.

Helena sa...

Vad fint det blev i lekstugan, hoppas barnen uppskattar det.
Vilken rolig idè med krukorna, flera bilder allt eftersom dom växer önskas.
Ônskar dig en trevlig helg!

Lisa i byn sa...

Fint det blev i lekstugan.
Kram

Syssis små funderingar sa...

Ååååå va fint du gjort i lekdtugan, lyckliga barn:) Första gången jag ser krukarrangemanget, gillar det:) trädet är vackert å va praktiskt med ätbara bär:) Ha en bra helg med barnen.

Evas Pyssel sa...

Oj vad rolig du är. . . . lagerhaus !!! Och det blev ju toppenfint i lekstugan. Idag behöver man inte köpa nytt för det finns så mycket billigt och fint på secondhand.Gillade verkligen din vimpelrad. snygg !! Och krukinstallationen. den vill jag försöka mig på också. Så kul !!
Ha en skön och kul helg med barnen. Kram Eva

Lilian Wahlqvist sa...

Du kan hitta på! Så roligt att få titta in i den söta lekstugan! Trevlig helg!

ulla laiho sa...

Några grannar har använt mispel i sina häckar. De blommar inte lika rikligt som din, eftersom de tuktat buskarna.

Vilken underbar lekstuga, som du inrett så snyggt. Blir säkert ett populärt mysställe.

Jenny sa...

Vad roligt att få pyssla i lekstugan, ja jag gjorde väl färdigt grabbarnas tills de var så stora att de lagom slutade vara i den.

Jag har också sett de där krukstaplarna, smart att ha smultron i dem, jag har rensat bort en massa i mina pallkragar, kanske skulle ta reda på dem.

Trevlig helg, kram
Jenny

Monica sa...

Era extrabarn har verkligen haft tur, som fått dig som extramamma! Vilket barn som helst skulle bli glad år den lekstugan, men jag gissar att den lilla flickan nog blir gladast?
Jättekul arrangemang med krukorna!
Ha en skön helg, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Nu gissar jag att det finns 3 barn hos er som har haft en heldag i glädjens tecken i det fina huset! Så mysigt och du har ju gjort så fint också, helfint med vackra färger.
Jaja, russinträd, ja, men det är klart, bären ser ju ut som russin till slut. Men det blir inte världens allra godaste sylt, det tycker jag inte, för jag har provat, eller så kunde jag inte så bra. Indianderna i USA livnärde sig på sådana bär har jag hört från en ganska säker källa!
Kramar

Raija sa...

Vad fint du gjort i lekstugan och barnen kommer säkert bli hur glada som helst.

Solstrimmor sa...

Åh, vad barnen kommer att leka där i den fina lekstugan! Flaggspel har jag också gjort, alla barnbarnen + några bonusbarnbarn har fått, jättekul att sy!

Häggmispeln är verkligen vacker och skir, såklart det är ett russinträd!!

Ha en fin helg!
Kramar från Eva-Mari som hoppas du får tag i Snäcksamlarna!!!

Annica Östlund sa...

Lekstugan ser ut som om den vore helt ny, vem kan tror att den bara stått där i 15 år?! Du har gjort ett jättebra jobb och barnen kommer bli överlyckliga.
Lecakrukorna blev också bra, du är pysslig av dig du =)
Kram Annica

Karin sa...

Härliga projekt du gjort jättefint och hoppas det blir mycket smultron , ha det fint i regnet Karin

Hanna sa...

Verkligen fint du gjort i lekstugan, hoppas att barnen har haft roligt där i helgen
Ha en bra vecka!
Hanna

Monica sa...

Hej, jag igen...
Ska försöka komma ihåg att ta frön från aklejan till dig! Påminn mig gärna. Men du vet, att det inte alls är säkert att fröplantorna blir lika moderplantan?
Kram, Monica

Hantverkarglädje sa...

Så mycket intressant här och lekstugan ja den blev ju bara så fin. Den andas nutid efter din renovering. Dessutom dynvaren du köpt var ju bara så vackra. Jag har aldrig kommit på tanken att köpa t.ex. dynvar för att använda tyget, tänk så svårt det kan vara ibland. Kan aldrig tro annat än att barnen blir glada. Ha en bra dag.

Bibbis blandning sa...

Så fint det blev i det lilla huset. När det fylls av glada barn så kommer det att bli fantastiskt. Jag tycker ni ordnar så mycket fint och bra för de här barnen. Härligt!

skapa och inreda sa...

Vad roligt att se hur fin du har gjort det i den lilla stugan, säkert kommer det att inspireras till mycket lek.
Ha en bra dag.
Annika