Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 11 maj 2017

Uggla, Rödhake och Morgondis

Förra helgen promenerade jag och min man tillsammans ner till vår sjö. Vi hade Elsa med oss. Det var en riktigt härlig sommardag. Helt vindstilla vid Sjöudden, vi satt på en bänk där nere och bara njöt. Elsa badade och haltade runt. Haltade ja, När hon hoppade in i sin bur i min bil slog hon i höger framtass i buren och fick ont. Dottern undersökte henne när hon hämtade Elsa på lördagen och såg att hon brutit en nagel, och det gör ont när hon går. Nu har jag inte träffat henne på en vecka men hoppas hon är bra nu. För from. måndag ska hon vara hos oss 2,5 vecka. Sista övningen för dottern innan semestern.

Som ni flesta av er vet så har jag en riktig fotbollskille här i huset. Said älskar fotboll. Han tränar i utvecklingslaget Älmeboda/Linneryd. Nu spelar de match varje söndag. I söndags var det en viktig match mot Tingsryd. Där har han alla sina kompisar, så det var viktigt att få vinna över dem. Men de är det bästa laget. Tingsrydlaget ledde hela matchen länge men efter pausen vände det. Så Älmeboda/Linneryd vann hela matchen med 3-2. Och Said gjorde sitt livs första mål under en match. Han var så GLAAAAD. Klart det går bra med nya snygga fotbollsskor, som han fick när han fyllde år.

 När jag startade upp min dator på morgonen satt jag och tittade ut genom fönstret och får se en fin rödhake sitta på grenen i plommonträdet. Tur jag hade kameran bredvid på bänken, så jag behövde inte resa mig upp för då hade jag skrämt den. Fotade genom fönstret och fick en fin bild på den.

Stickat tröja med en uggla på har jag gjort förut, men den här gången blev det en tröja med luva och ugglan på ryggen i stället.

 Jag har varit i trädgården och rensat och hackat den här veckan i vinterkylan. Hagel, snö och blåst. Men jag har haft både mössa och handskar på mig. Ville passa på den här veckan när jag inte är hundvakt. Det har gått förvånansvärt bra, med tanke på min onda höft. Är så glad för det, har fått lite grävhjälp av min an. Nu ska vi lägga på jord och gödsel också. Hittade många små trevliga överraskningar i rabatterna. Fina knoppar på den här rododendron.


 Nu kommer det några bilder från köket i gårdshuset som vi fick måla om efter brandtillbudet. Fick inget bra ljus på bilderna. Det är fortfarande inte klart, renoveringen har stått still ett tag nu.
I köket hade vi träluckor i björk innan. Nu målade vi om den så de är vita och köpte nya snygga handtag till lådor och luckor. Väggarna målade vi i en nyans som heter "Morgondis". en ljusgrå nyans, det blev väldigt snyggt. Men det är mycket småplock kvar innan det är klart. Men motivationen är borta.

6 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Veckans väder har verkligen gjort att all inspiration är som bortblåst.
Snö, regn, hagel blandat med lite sol kan få nästan vem som helst lite deppig.
Vi får nu hoppas på härligt vårväder!
Kram

Helena sa...

Vilken fin bild på Elsa vid sjön. Hoppas hon är bra i tassen igen, och ni får fina promenader när hon kommer tillbaka.
Tuffa fotbollskor, och vad roligt att han gjorde mål. Det blir nog flera med tiden.
Jaså, är det så tröjan med uggla på ska se ut. Jag tror jag får öva mera... den blev riktigt din!
Det verkar som om hela norden fått snö, tur att du har din tunnel som skydd för växterna.
Vad flitiga ni varit i gårdshuset, inspirationen kommer nog tillbaka ska du se.

Ingrid sa...

Med de härligt gröna fotbollsskorna måste det givetvis bli vinst. Vilken lycka!!
Rödhaken är så fin och det är en av de fåglar jag verkligen gillar, Vi hade en på Stenstugu och jag har sett en här på Odvalds också.
Så skönt att du orkat vara i trädgården trots din onda höft. Det är inte roligt att sitta inne och titta på det man egentligen skulle vilja göra.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Det är verkligen tur för er dotter att ni kan ta hand om Elsa så mycket som ni gör! Annars kunde ju hon inte haft hund med så mycket arbete borta! Men så praktiskt för dig också, du gillar ju att gå promenader med hund och nu kan du göra det ibland!
En sådan söt rödhake du fotat! Ibland har man tur!
Och så har du stickat en ny fin tröja igen! Hur hinner du?
Köket i gästhuset ser ju ut att bli jättefint! kan ni inte hyra ut gästhuset och tjäna lite pengar på det? Här hyr folk ut sina gästhus mycket!
Ha det gott, kram, Monica

Lilian Wahlqvist sa...

Du tar så fina bilder! Rödhakar har vi här med. De är så trevliga. Och så roligt att se en ny fin tröja! Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Så jättesöt kofta du stickat! Hade den varit större hade du nog haft massor med spekulanter på den!
Och rödhaken, så fin! Det är ju min lilla älsklingsfågel, den brukar följa med mig när jag är ute i trädgården och sitter i nån gren och kvittrar och tittar med sina pepparkornsögon!
Vilket fint gårdshus ni har! Det är ju hur fint som helst! Hoppas det inte råkar ut för någon ny olycka nu bara.
Och lilla Elsa! Hon har två hem, hon! Det är bra. Djur brukar ju läka fort så hoppas tassen är prima nu!
Inget väder här idag heller, det vill sig inte. Blåser och är kallt och regn på väg in sägs det! Men det är å andra sidan torrt i markerna så det får väl regna på ett slag till!
Skönt att du kan greja trots den eländiga höften. Hoppas du inte fått mer värk av det!
Kramar