Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 29 februari 2016

Solenergi

Efter en kallt natt skiner solen så där härligt från en klarblå himmel. Då kan man ju bara inte sitta inne och titta ut, eller hur. nej, just det.
På med kläder och leta fram min hemtovade sittdyna och satte mig mot söderväggen.  Känner ni Inga, hon är lite lat ibland, hon har glömt att ta in våra bänkar vid grillplatsen i trädgården mot söderväggen. Just idag var det perfekt , där satt jag 30 minuter med näsan i vädret och benen upplagda på bänken och bara fyllde på med solenergi. Så härligt. Fåglarna sjöng för mig och tuppen gal och minsann får jag se att vi fått hyresgäster i en av våra holkar. Mycket trevligt.

Tack för alla Krya på dig hälsningar från er. Jag mår mycket bättre. Jag har en elastisk stödstrumpa om foten på dagarna. Går riktigt bra nu, fast att gå nerför i trappen funkar inte och inte att sitta på huk heller, vilket behövs när man ska städa. Att gå ute där det är ojämnt är också kämpigt. Foten är fortfarande svullen så det är raggsocka och foppatofffel som gäller  och så börjar nyansen skifta i blått, rött. Ska till Jönköping på lördag så jag hoppas verkligen att svullnaden går ner till dess så jag får ner foten i något annat än tofflor. Annars får väl mina medresenärer skämmas för mig (nej, det gör de inte, det är två av mina bästa vänner)

Idag blev det inget fotat, bara njöt av solen i mitt "söderhörn."
Men jag haltade runt i trädgården häromdagen för att leta vårtecken.
 Här är mina snödroppar. Suddig bild, men jag kan som sagt inte sitt på huk

Den här fröställningen är på min paradisbuske.

 På komposten finns det många frökapslar  av spikklubba.

Titta på min buskpion, den håller på att vakna till liv. Lite tidigt men den brukar blomma överdådigt varje år. Ska se om det finns någon liten självgrodd planta under till våren, jag vet en som vill ha en planta.

 Min mamma har tur med vintergäcken, de blommar lite överallt i hennes trädgård.

Men jag hade tur att hitta en 20:a på min gräsmatta.

Nu ljuger jag, jag tog ett foto idag. På Tussen, hon ville följa med mig in men jag tycker hon kan ligga kvar ute och njuta av solen.

Hoppas ni alla har det bra och att solen värmer er.

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Så härligt att kunna sitta ute och riktigt njuta av solen.

Hoppas att din fot blir bättre så att du kan ta på dig riktiga skor.

Plötsligt händer det du får nog köpa dig en trisslott för tjugan.

Ha det gott

ulla laiho sa...

Nu väcker du minnen till liv. När vi åt hemma hos farmor och farfar när jag var liten, brukade farmor säga när vi ätit färdigt, att nu får Inga ta hand om disken. En gammal gemensam bekant tydligen.

Du får vara försiktig på dina promenader. Det är så lätt hänt att man gör sig illa. Jag tror att du snarare får medkänsla om du måste ha raggsocka och foppatoffel på dig i Jönköping.

Ha en fortsatt bra läke-vecka!

Monica sa...

Åh, så skönt det låter att sitta och insupa solenergi! Det kunde vi inte här idag, det har varit jämngrått. Men för några dagar sedan kunde vi också njuta av solen. Och igår hörde jag koltrasten för första gången i år! Så vackert den sjunger!
Så våren är på gång!
Skönt att du blivit bättre i din fot, tur att det finns foppatofflor!
En Inga har nog de flesta av oss i sin bekantskapskrets...
Kram, Monica

Nette Cecilia sa...

Så bra att du känner dig bättre ,lite skillnad på din och min värld just nu ,kramen Nette

UlricaA sa...

Lustigt det där med vintergäck, jag har alltid trott att det är en enkel planta men har fått det flera gånger men det tar sig aldrig hos oss. Det är lite konstigt känner jag. Skönt du är bättre! var rädd om dig :) Kram!

Charlotta sa...

Kontraster att sitta med ont i foten och samtidigt njuta... Hoppas din fot är frisk snart så att det bara blir njuta i solen. Och kanske kunna gå ner på knä för att fota de första snödropparna. Det är något speciellt med dem. ♥
Ha det gott!

Evas Kvarnaro sa...

Hej Annelie, jag hinner inte knappt vända mig om innan du är igång med att göra en 'kullerbytta', var det 20:gan du letade efter, hi hi . . . .
Jisses det kunde blitt värre, har du inte varit och kollat upp foten . . .
Då är du en 'halta Lotta' ett tag framöver, blev det en stukning eller vad ?
Men vad bra att du kan sitta på lilla rumpan och njuta i solen, man måste passa på.
Många vårtecken har di visst hittat, det ger välbehag för vi har längtat så.

Det har varit fem födelsedagar för oss i februari och barndopet. Redan på onsdag
den 2 mars fyller Annie 12 år, så även mars ger oss fem födelsedagar . . . .
Japp ett evigt kalasande, 'fniss'

Sköt om dig vännen, önskar god bättring.
Kram/ Eva

Evas Pyssel sa...

Så skönt det låter att sitta i solen vid husväggen. Här har det varit ganska kyligt , men promenaderna med Ajax funkar ju även om det är minusgrader. Bara solen syns blir allt så mycket bättre.
Ett elände med din fot. Man blir så himla handikappad när man inte kan gå och röra sig som man brukar. Hoppas det snart rättar till sig.
Vi gjorde ett litet ryck i trädgården i söndags. Eftersom det blev ett avbrott när mannen blev sjuk så ligger mycket löv kvar i kanterna.Men i botten var det fruset så allt får ligga där ett tag till.
Kram till dig och ta det försiktigt. //Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Det låter som om du haft det riktigt härligt. Och skönt att foten blir bättre och bättre, men var rädd om den! Och vem bryr sig om du har tofflor och raggsockor på dig på er resa. Vi var på bröllop och då hade brudens moster gymnastikskor för det var det enda hon kunde få på sig och det blev ett roligt inslag i samtalen!
Spikklubba, berätta för mig, har den något med änglatrumpet att göra?
Ha det så gott!
Kramar

Ingrid sa...

Vi brukade också använda uttrycket Inga. Inga är hemma och lagar middag till oss, mm mm.
Spikklubba fick jag i rabatten på Stenstugu en sommar. Det måste ha kommit frö med någon fågel. Det är verkligen en imponerande och väldigt vacker växt.
Hoppas att svullnaden i foten snart ger med sig!
Trevlig helg!
Kram, Ingrid