Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 24 maj 2016

Djur, Natur och Blommor.

Nu är det ett tag sedan jag skrev.  Dagarna bara flyger iväg...fullbokade dagar och omtumlande dagar har det varit (och är).

Helgen som ligger bakom hade jag tänkt ta en minisemester och åka till dottern och hälsa på. Har känt att jag behövde komma ifrån lite. Men tyvärr blev den resan blev inställd. Dottern fick komma hem till oss istället.

VI fick nämligen en flyktingpojke placerad hos oss på torsdagskvällen och jag kände att jag inte kunde åka iväg. Det hade funkar om inte min man hade varit på kurs hela söndagen.
Den här killen behövde omplaceras från ett annat familjehem eftersom det inte fungerat så bra där. Jag känner den mamman så det känns lite konstigt att jag ska ta hand om "hennes" kille nu. Enligt socialen ska han bara bo här tillfälligt, 1 månad är det sagt. för ev. händer det andra saker här om en månad. Men, men..vi får se ur socialen får till det.

Vi har flyttat fåren till en annan hage nu med godare, saftigare, grönare gräs, perfekt för då står grindarna öppna in till den hagen där hönorna går. Klättra över nätet har jag slutat med och grinden är lite knepig, tycker jag.

Jag ville se hur stora kycklingarna blivit som föddes i början av april. Det var inte lätt att fota dem för de sprang bara runt, runt  och runt igen. Men visst har de växt.

Tuppen och svarta damen var lättare att ta kort på. De poserade så fint.

På lördagarna tvättar min man våra bilar. Och visst är det mycket roligare att köra en ren bil än en smutsig. Dottern passade på att tvätta sin också.

Vilken fantastisk årstid det är nu, det är så vackert ute. Tidigt På lördagsmorgonen kl 04:00 väcktes jag av en konsert utanför mitt öppna sovrumsfönster. Göken gal, Tuppen gal, tranorna  "sjöng" och småfåglarna kvittrade, alla på en gång.  Det var fint att ligga och lyssna på.


Hästkärran är framrullad. Och jag har fyllt den med växter. I år har den fått byta plats i trädgården. Det känns bättre att ha den där den är placerad nu. Gräset växer och gräsklipparen är trasig, den är inlämnad på lagning och förhoppningsvis får vi den i eftermiddag. Och vi kan inte låna grannens heller för den är också trasig.


Det exploderar verkligen i trädgården nu. Och man gläds över varje blomma som slår ut. Syrenerna som doftar så gott. Mina stora azaleor doftar lika gott de och så har buskpionen börjat blomma. Räknade att det var ca 80 knoppar på den i år. Ska ut och fota så får ni se i nästa blogginlägg.

Borde ge mig ut och rensa ogräs, för jag måste säga att min trädgård är lite ovårdad i år, kirskål, och maskrosor som tittar upp i plantorna och lite överallt men den riktiga trädgårdsglädjen har inte infunnit sig här i år.

7 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Fina kort som vanligt i din blogg.
Hoppas att det löser sig till det bästa hos er.
Hur är det med dottern, och hennes allergi?
Du får släppa ut fåren i trädgården, nu då gräsklipparen är trasig. (hihi)
Ha en bra dag! Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken ljuvlig trädgård du har med höns kacklande runt och dom små söta kycklingarna också! Det är rena idyllen!
Och ja, tiden går fort!
Kramar

Monica sa...

På bilderna ser din trädgård jättefin ut, men jag vet hur det är - jag har också massor av ogräs och då särskilt kirskål i mina rabatter. Man bara upptäcker dem plötsligt en dag, där de står och gömmer sig i grönskan! Det är ju omöjligt att bli av med kirskål, så man får hoppas att de tröttnar till slut om man drar bort plantan ovan jord...

Förstår att det är mycket nu med en ny, om än tillfällig, flyktingpojke. Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt!
Kram, Monica

Hantverkarboden Käsityöläispuoti sa...

Så härligt att ni tar er an andra barn. Kunde behövas många fler av så hjälpsamma människor. Vet lite hur mycket man själv får igen att hjälpa andra eftersom jag tog mig an en flyktingflicka för ca 20 år sen. Hon bodde inte här för hon var tjugo år men behövde fasta vänner. I dag är det hon som är mån om mig och undrar hur jag har det. Härligt vill jag säga.
Ser också
så idylliskt ut med dina vackra hönor men kan de låta dina blomrabatter vara i fred?.

Rost och rädisor sa...

BRukar muta mina pullor med brödsmulor eller havregryn om jag vill att de ska posera på nåt särskilt ställe. Funkar alltid. Svarta damen ser nyfiken ut och väldigt sugen på en godbit.
Vilken lyx att få bilarna tvättade varje vecka. Så skulle jag också vilja ha det!
Man hinner inte med nu när allt exploderat. Skulle vilja spendera dagarna med kameran i hand, men det har inte blivit mycket fotat. Inte bara blommorna som växer. Trodde jag hade ordning i trädgården efter första ogräsrundan, men oj vad frösådder och maskrosor satte fart helt plötsligt. Ogräs eller ej så är det en väldigt njutbar tid nu.
Kram Anette

Evas Pyssel sa...

Ja det är så fint och härligt nu med alla växter och alla blommor. Man njuter verkligen. Otur när gräsklipparen går sönder just nu för gräset har minsann bråttom . Hoppas att ni fick den lagad snabbt. Ny pojke till er och nu hoppas jag att det ska bli bra och inte ställa till bekymmer för dig. Lycka till. Och ha det så bra. Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Här är det som vanligt full fart, djur barn och blommor.
Ni har det så fint där ni bor.