Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 25 januari 2013

Vinterfåglar

Så är det dags igen. För åttonde året i rad vill SOF (sveriges ornitologiska förening) att vi ska räkna våra vinterfåglar vi har inpå husknuten. Jag har varit med alla år och tycker det är så roligt att sitta och titta vilka fåglar som kommer  på besök till mina fröautomater i trädgården. Så antecknar jag hur många fåglar av varje art jag har. När helgen är över skickar man in sin lista till www.softnet.org   Och i år är det den här helgen 25-27 januari som vi ska räkna fåglar.

Vilken vinterkyla vi har fått. Inatt har vi haft vinterns kallaste natt. I skrivandet stund (som det så vackert heter) står termometern på -22,7 gr...men nu ska det visst vända och bli mildare.

En dag i veckan låg det ett fodrat kuvert i brevlådan, genast började tankarna snurra i huvudet...men inte har väl jag beställt något nu, eller har jag glömt bort det. Helt riktigt, det var inget jag beställt. Det var Helena, en av alla mina härliga bloggvänner som hade skickat ett par hemstickade grytlappar till mig. Visst är de fina. Kraftiga och jättefina, så välgjorda. Tack snälla Helena.

Som ni vet stickar jag ju en del barn/baby-tröjor och skickar iväg till olika hjälporganisationer. Ofta behövs det knappar i tröjorna. Jag brukar åka till tygaffären och inhandla dem, men jag tycker det är dyrt med knappar därför började jag titta på Tradera om det fanns något utbud där. Och det gjorde det. Igår kväll vann jag en budgivning. 100 knappar för 49:-. (Hjärtan-knappar) Det tycker jag var billigt. Jag har lagt bud på runda knappar med prickar på också, hoppas jag har tur och vinner de också.

I eftermiddag ska jag ta en tur till Växjö och handla lite. Bla. blir det ett besök på plantagen, jag såg att fröpåsarna var framplockade där och så behöver jag lite såjord. Sen är det bara att hoppas att inspirationen kommer också.
Vill önska er alla en riktigt Trevlig Helg!

21 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Trevligt med överraskningspaket!
Ja du, räkna fåglar är skojigt, hoppas jag får lite tid att sitta med räkningen i helgen :)
Nu har jag helgpasset framför mig :(
men så får man vara oerhört tacksam idag över att ha jobb!
Kram /Bea

Eva Trillian sa...

Kul att det verkar vara så pass många bloggare som räknar :)

Raija sa...

Väldigt fina grytlappar du fick och härliga färger. Förstår att du blev glad.

På Tradera kan man göra fynd och det lyckades du med. Jättesöta små knappar som kommer passa utmärkt på tröjorna du stickar.

Ingrid sa...

Så härligt, du har tankar på frösådd.
Det känns hoppfullt!

Jag brukar också räkna fåglar och rapportera in. Det är kul att vara delaktig i den där statistiken.

Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Vilka fina grytlappar! Grattis! Jag har aldrig tänkt på. att man kan sticka grytlappar... jag brukar alltid virka och det är jag inte så bra på! Är dom du fick dubbla?
Kul med fågelräkning - lycka till och en trevlig helg!
Kram, Monica

X sa...

Önskar dig en fin helg;)

Kram Lussan

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, du räknar fåglarna. Men hur gör man, kan man skilja dom åt? Nu tänker jag på samma sort, eller är det OK att räkna dom om och om igen? Det verkar roligt i alla fall. Och vilken bild vi får av fågellivet.

Vilken gullig present du fick, väldigt rart. Men det är du värd.

Tradera är bra, och knapparna var ursöta! Hoppas du vinner fler!

Tänk att ni har så jättekallt! En morgon hade vi -18 men nu är det mildare, fast rimfrosten är kvar och det gör mig glad.

I natt sov jag som en kråka (eller vad säger man), det var väl fullmåne och mina ögonlock är svåra att hålla uppe, men nu ska jag ut och gå med Leia.

Ha det riktigt gott,
kramar Agneta

Siv sa...

Fågelbordet, är en sån där sak som jag saknar nu när vi bor i lägenhet.
Men här finns ändå gott om småfåglar och någon har hängt ut talgbollar i buskarna som jag ser från mitt köksfönster.
Knappar på Tradera har jag också budat hem. Har blivit riktigt nöjd med mina vunna auktioner.
Önskar dig en fin helg!

Hjärtruds Stuga sa...

Härligt med en överraskning i brevlådan. Jaså det är du som är med och budar på knapparna ;). De är så fina de där hjärtan knapparna. Får nog göra ett nytt försök på Tradera.

Ha en skön lördag

Kram Karin

Mor Tuta sa...

Lycka till med fågelräkningen, spännande. Brukar lyssna på naturmorron på p1 där berättar de om detta ibland.
Vilka fina grytlappar, roligt med överraskningar.
Önskar dig en skön söndag. Vi har årsmöte.
Kram Birgit

Kerstin: sa...

Va duktig du är som räknar fåglar. Jag satt vid vårt köksbord idag och tittade på fåglarna och sa att EGENTLIGEN skulle man kanske vara med i detta att räkna fåglar. Men det blev bara en tanke.

Hoppas att du får en skön fortsättning på helgen!

Anonym sa...

Imponerande med fågelräkning... det skulle jag aldrig klara av!

Ååå så fint att du hjälper till med så behjärtansvärda saker... och överraskning till dig det var du ju verkligen värd :)

Vilka söta hjärtknappar!

Önskar dig en fortsatt fin söndag vännen ♥

Ann-Louisekram

Charlotta sa...

Vilka fina hjärt-knappar. De blir toppen på babytröjor med de goa färgerna.

Jag vill också räkna fåglar. Men katten som ju blivit "knäpp" på gamla dagar har visst lyckats skrämma bort varenda liten vinge...


Sv: marodörerna är tack och lov inte vildsvin utan "bara" rådjur. Och som sagt krafsar de i blåklockorna så är det ingen fara, de plantorna klarar det mesta.

Jenny sa...

Vilka härliga hjärteknappar. Och vad trevligt att få en present, sådär! Hade jag tänkt räkna fåglar i helger hade jag fått tråkigt, de tycks ha övergett vårt magra smörgåsbord med enbart talgbollar. Däremot satt en liten mus med jätteöron under och mumsade.

Kram,
Jenny

Rosor och Pioner sa...

Vilken överraskning du hittade i brevlådan, jättefina grytlappar och så fina knappar du budat hem på tradera.
Ha det gott
Kram

Gunilla sa...

Så trevligt med fågelräkning.
Kanske det dyker upp någon ovanlig fågel också:o)

Ja på tradera kan man hitta det mesta och har man tur så blir det bra priser.

Ha en fin start på veckan.

Kramen.

Christina sa...

Hoppas att du haft en skön och avkopplande helg! Vilka fina knappar du fick tag på. Hoppas att du vinner den andra budgivningen också! Jag har varit så dålig på att gå in och läsa på bloggar på senaste tiden, så du har tyvärr inte fått så många kommentarer från mig.
Ha det riktigt gott!
Kramar
Christina

Anki sa...

Så trevligt med ett oväntat paket... och ännu roligare när man får ett par fina grytlappar :)
Här har det räknats och rapporterats fåglar - brukar göra det varje år... lite kul är det :)
Läste i ett tidigare inlägg att du fått ta bort er hund... såå jobbigt - det blir så tyst och tomt... saknaden är nästan outhärdlig den första tiden, men ibland har man inget val...
Tack för din kommentar hos mig - trevligt för då hittade jag in till dig igen :)
Ha det gott!

Black Iris sa...

Tänk, jag har aldrig varit inne på Tradera. Det får jag nog testa för det var ju ett riktigt klipp det med knapparna..

Kram Maidi

skapa och inreda sa...

Jag håller också lite extra koll på "mina fåglar" :)
Vad roligt med en så trevlig överraskning, jättefina grytlappar i härliga färger.
Hoppas nu att du vinner budgivningen om de fina knapparna.
Kram
Annika

anemonen sa...

Åh så trevligt det var att titta in här. Färggrant är det och vilken fin bild av fåglarna. Tack för titten hos mig. Ha en fin kväll.PS det där med taxi och skjuts inte ovanligt med sådana missar. Dåligt tycker jag.