Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

lördag 28 mars 2015

Potatis, lamm och rododendron

Vilket fint lördagsväder vi fått hos mig idag. Sol och ingen blåst, 10 grader, härligt. Jag har varit i skogen och hämtat björkris, pyntat med fjädrar både ute och inne.. Efter middagen blev det en tur till kyrkogården, plockade bort granris och kransar och planterade penseér och påskliljor. Så nu är det fint vid graven.


Potatisen har jag lagt i äggkartonger så de ska gro, men i år stoppade jag ner två st. i en hink....ska se om jag kan få potatis till midsommar. Är inte så bra på det där, men min mamma får guida mig.

 Nu fotar jag mest våra gulliga små lamm, men idag fick jag se att min rododendron håller på att slå ut. Jag har ju en stor buske som blommar jättetidigt på våren...den ser rosa ut men när den slagit ut är den nästan vit. Vet fortfarande inte vad den heter.

Och titta här, nu blommar vårlöken.

Just i skrivandets stund är jag ensam hemma. (Ganska skönt faktiskt) Sitter här och dricker kaffe. Min man och tre killar i familjen är hos min mamma och klyver ved.
 När fotot togs kl 13.00 var bara en kille med och hjälpte till, de andra sov fortfarande.

Nu blir det några bilder på våra lamm. Just nu har vi 7 lamm, men det blir alldeles säkert fler för tackorna är så tjocka.

De små lammen är på upptäcksfärd i hagen, tackan håller sig beskyddande i närheten.


 Att ligga i halmen i foderbordet gillar de , varmt och gott där.

Här är vårt lilla flasklamm. En av tackorna fick trillingar, och hon orkade inte med alla sina lamm utan stötte bort det svagast av dem. Vi matar lammet med nappflaska och mjölkersättning. Till och med jag brukar gå ut och mata det, riktigt mysigt faktisk att ta upp det i famnen och mata. "Hero" som jag kallar lammet (vet inte vilket kön det är) följer oss hack i häl när vi kommer in i hagen.

(fotat genom fönstret)
Idag följde det med min man upp på altanen och ville följa med in. Medan vi satt inne och åt mat stod Hero på altanen och väntade på oss. Den här så liten så det kommer igenom"rutorna" i fårstängslet.

Hoppas ni alla har en fin lördag!

16 kommentarer:

Åke sa...

Som vanligt trevligt att läsa Anne-Lie!

Åke sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Snäckskalsdalen. sa...

Tack, tack, tack för lammbilderna! Finns inget sötare och kan inte Hero få komma med in och äta?! Lille vännen. Hur kan lamm vara så otroligt söta, dom lite för stora benen som är alldeles vita och klumpiga. Jag gissar att Hero får en speciell plats hos er för alltid!
Har ni sol? Och varmt? Jag vet inte vad som hänt med vädret här hos oss, ingen ordning alls. Men det kommer väl.
Vårlök är en favorit hos mig. Jag har alltid tyckt om den, men den är svår att finna här.
Och redan en blomma på roddisen, även om den är tidig, är det inte väldigt tidigt?
Och så vedklyvargänget! Härligt. Man känner sig rik när man har förråd!
Kramar

Bibbis blandning sa...

Så fin den lilla Hero är. Det är så fint med djurbarn. Jag blir alldeles mjuk i hjärtat.
Min gamla mormor som bodde i stan satte varje år två potatisar i en stor kruka och hade på balkongen så att hon skulle ha färskpotatis till midsommar.
Jag tror du lyckas med dina pärer.

Monica sa...

Vilken härlig tid ni har med alla små, söta lamm! Men det kan väl bli ganska jobbigt också, att flaskmata ett lamm - de ska väl ha mat ofta?
Ser att våren kommit långt hos er! Här har det varit lite svalare ett tag, men idag var det riktigt skönt igen och, precis som hos er, vindstilla.
Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

nattugglan sa...

hej länge sen sist..och det händer jämnt en massa saker hos dej, vårblommor o allt..här är det nog för kallt nu så blomningen har stannat av..Vissa nätter har vi haft -8..Nu har vi -05..Tur att sonen kom sej hem, säkert har det vart spännande resa.o de onda tungorna skall du inte lyssna till, bara avundsjuka är de!! Fåren o lammen är ju bara för gulliga, du får sända 2 lamm åt mej.hihi..kram Christine

ulla laiho sa...

De är verkligen charmiga de små lammen men det är mycket jobb med tillsynen förstås när de är nyfödda.

Här har kylan hängt sig kvar så vårblommorna syns knappt.

Black Iris sa...

Jag blir alldeles varm i hjärtat av dina fina lamm-bilder. Ojoj, så söta de är. Måste kännas härligt att mata det lilla lammet..

Kram Maidi

Evas Kvarnaro sa...

Hej och ojdå så mycket jobb du gör med att förgro potatisen, du är makalös duktig.
Jisses har redan 'rodden' så stora knoppar.
Ved-backen ser ut som hos oss, Rolf är i skogen dagligen oavsett väder.
Vet inte om jag beundrar honom eller ej
för om jag ska ut,ska det helst inte vara spöregn.Men vilken 'kondis' han har. Där är jag avund, hihi . . .
Åhhh jag bara suckar av längtan till de bedårande lammen.
Nu MÅSTE jag absolut åka till dig....

Må väl kram/ Eva

Jenny sa...

Bilder på lamm kan man ju se hur många som helst utan att tröttna, de är verkligen för söta!!! Vad vårigt hos dig!

Kram,
Jenny

Evas Pyssel sa...

Så gulliga era lamm är. Såklart är de är populära fotomodeller. Det ser ut hos dig som hos oss. Potatis ligger på groning, Burkar och pytsar på bänken med diverse sådder. Pelargonerna har en kylig tillvaro i vårt uterum. Hoppas verkligen att de sätter full fart när värmen äntligen kommer.Har påskpyntat lite idag . Det är ju så få dagar men ändå. Fjädrar i busken därute vet jag inte. Regnet har vräkt ner hela dagen. Fy 17 !!!
Kram Eva

Raija sa...

Stackars lilla Hero, som blev bortstött av sin mamma. Då har ni jobb som ska flaskmata den lilla. Hur ofta behöver lamm matas med flaska?

Rost och rädisor sa...

Lille Hero, en riktig överlevare. Så hjärtskärande att han står på altanen och väntar. Jag som inte ens klarar att hönsen glor uppfodrande på mig när de vill ha bröd.

Önskar dig en fin påskhelg och kram
Anette

Äppelblom sa...

Vill bara önska dig en Glad Påsk!

Solstrimmor sa...

Så söta lammbilder och lille Hero är ju så gullig så man kan äta upp hen!

Ha en God och Glad Påskhelg!
Kramar från Eva-Mari

nattugglan sa...

GLAD PÅSK till er!!!