Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 25 november 2016

1:a advent

Två veckor har gått sen mitt senaste inlägg, och nu sitter jag här och funderar över vad som hänt de här veckorna. Jag har alldeles säkert gjort en massa olika saker, men inget jag kommer i håg nu. Så det kan ju inte vara något viktigt jag gjort. Inget annat än städat, handlat, varit ute och rastat bilen i olika uppdrag osv.

Tur att man plockar fram kameran ibland (händer allt mer sällan tycker jag) och fotar en del av det man gör. Ser nu på mina bilder att det varit lite advent och julpysslande.

I morse när jag gick till brevlådan för att hämta tidningen var det mörkt och månen lyste så fint på himlen.

Förra helgen när dottern var hemma på en blixtvisit satte vi ihop pepparkakshuset. Jag vill gärna ha ett pepparkakshus till jul, det hör till, men jag tycker det är så svårt att få ihop det. Men med dotterns hjälp blev det riktigt bra. (Jag vet att det är lite tidigt att sätta ihop det, men jag får passa på när dottern är här). Ska pynta med lite granar och tomtar senare.

En burk med hembakade saffransskorpor blev en uppskattad present till ett födelsedagsbarn.

 På affären hittade jag två olika sorters granar. En gles och en tät gran, lite svårt att välja kanske, så båda två fick följa med hem. Det är lika svårt när man letar gran i skogen, en är gles  och en är tät, svårt att hitta den perfekta granen.

Så har jag stickat lite flaskmössor åt Röda Korset. 50 st blev det. Väldigt bra att använda sina restgarner till. Och varför gör man en sån grej då. Jo, så här står det på deras sida "I Sverige är många ofrivilligt ensamma, särskilt äldre. Vissa har svårt att komma utanför sitt hem och träffa andra. Det vill vi göra något åt. Tanken bakom Den Stora Stickningen i Sverige är att lyfta frågan kring ensamhet bland äldre, och samla in pengar till Röda Korsets besöksverksamhet för äldre.Det är ganska enkelt. Vi ber trevliga människor som du att sticka pyttesmå mössor som passar på våra små smoothie-flaskor. Vi sätter mössorna på våra smoothies under 2017, och för varje såld smoothie med mössa skänker vi 2 kronor till Röda Korsets besöksverksamhet för äldre.  http://www.denstorastickningen.se/om

På söndag är det 1:a advent. Nu har jag fått fram alla ljusstakar och stjärnor, det lyser så fint i alla fönster. Ljusslingorna i träden är uppsatta och lyser även de. Bara lite snö som fattas det skulle också lysa upp det lite grann. Men man kan inte få allt. Det ligger mysiga veckor framför nu med allt pyssel som ska göras inför julen. 
Och i kväll blir vi med hund igen. Nu ska vi passa Elsa, dotterns hund i två månader. Dottern ska ut på hemligt uppdrag med sitt regemente. Vi vet vart hon ska, men får inte säga det till någon. Så här gäller det att vara tyst. Nästa gång hon kommer hem blir till nyår.
Elsa ska vara på dagis tre dagar i veckan, känns lite konstigt att lämna henne när jag ändå "bara" går hemma. Men ska jag orka med så får detta bli lösningen. Även om jag mår mycket bättre i min höft nu, så gäller det att ta det lugnt.

Jag har tittat in hos alla mina bloggare som jag följer och läst era inlägg, men inte haft rätta lusten att kommentera hos er. Så blir det ibland.

Önskar er alla en fin 1:a advent.

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Det finns mycket man kan göra för att stödja Röda Korset. Vi har en kvinna som är handikappad men hjälper till genom att sy påsar lagom stora som presentförpackning till en flaska vin.
Ha en fin första advent!
Kram Ingrid

Vform sa...

50 st ... vilket kanonjobb du gjort till välgörande ändamål, du är grym ♥
Och dessutom bakat för att ge bort! Inte hinner jag med något sånt :)
Knappt jag hinner med det viktigaste i hemmet ;)
Jaadu veckorna bara flyger iväg, men jag försöker att inte stressa trots allt!
Jag kollar också bloggar nästan dagligen, men att kommentera blir när jag känner lust och hinner! Förstår dig!
Ha en fin första adventshelg du med!
Kram Vivan

Monica sa...

Du har ju hunnit med massor på dom två veckorna! Så många små mössor!
Saffransskorpor låter jättegott; jag förstår att mottagaren blev glad! Och en så fin burk!
Två månader som hundvakt - det var inte lite! Vilken tur för dottern att ni kan ta hand om hennes hund när hon är borta så mycket.
I morgon ska jag ta fram adventsstakar och stjärnor. Det kommer lika plötsligt varje år; man fattar inte att det redan går mot jul...
Kram, Monica

Lisa i byn sa...

Så gott med saffransskorpor.
Det är en mysig tid vi har framför oss nu. Jag ska sätta upp adventsstjärnor och stakar idag, i båda husen.
Önskar er en trevlig advent. Kram

Gunilla sa...

Du är ju otroligt flitig.

Vi har nyss kommit hem från en julmarknad för att få lite stämning inför julen. Men det är lite svårt för vi har 4 grader varmt och ingen snö.
Men det kommer flera marknader framöver och förhoppningarna att vi får lite snö innan jul..

Önskar dig en riktigt fin advent.

Snäckskalsdalen. sa...

Om jag hade gjort ens hälften av allt du gjort skulle jag vara supernöjd! Och allt är lika viktigt, annars fungerar ju ingenting.
Det låter så mysigt med alla ljus du fått upp! Jag äger inte ens en julljusstake! Eller adventsstake menar jag väl. Mysigt att ha Elsa hos er, och lite promenader blir det väl, lite lagom så där. Skönt att höra att du mår bättre i höften, du har kanske tränat upp dig lite och fått bra piller.
Vilka fina små mössor du gjort. Det som imponerar stort på mig att du gör allting färdigt till det sista lilla.
En rumsgran har du köpt, Araucaria excelsa och en minisockertoppsgran, Picea pungens glauca + ett sortnamn jag inte kan. Sockertoppen kan du plantera ut sedan om det inte är så att den står inne för länge - tycker inte om torr inomhusluft!
Ha det så gott! Kram

Evas Pyssel sa...

Nu är det verkligen en tid full av mys och pyssel. Ljusstakar ska fram, dukar och lite pynt. Vi stöpte ljus i helgen och det är så jätteroligt. Vi har ju vårt sexarmade ljus som är ett måste.
Roligt med de där småmössorna. Vet du att jag såg denna uppmaning ifjol i en matbutik i London. Jag fattade aldrig vad det gick ut på , men det var samma koncept. Du har bidragit flitigt kan man säga.
Härligt att ha Elsa att gosa med. Ha det gott.
Kram Eva

Eva Trillian sa...

Livet fyller tiden så bra ibland att det är svårt att hinna med det digitala :) säkert sunt ;)

Evas Kvarnaro sa...

Ett jätte fint pepparkakshus du gjort, till och med 'rök från skorstenen' hi hi hi ...
Den ena granen från vänster är en rumsgran, den får aldrig torka ut, var rädd om den.
Rumsgranen har blivit väldigt populär i landet nu, men för ca 12 år sen syntes den inte till direkt. Jag köpte en liten 1 dm. på Madeira, Rolf fyllde 60 år, nu är den granen så stor så den uptal halva vardagsrummet, hi hi . . . ja det är sant. Den är 1.65 hög och riktigt vid i grenarna, jag har visat upp den på bloggen och jag älskar min rumsgran.Så gulliga små flask-mössor du gör, dottern Maria är också en virkare, hon gör mycket till
'Min stora Dag' det hon säljer skänker hon till hjälpande.
Ja för tusan Annelie ta det lugnt, men kan du det, man är inte en egoist om man tänker lite på sig själv också. Du gör så mycket av allt hela tiden, ibland får det bli stopp.
Må väl Kram/ Eva

Rost och rädisor sa...

Nej, alla de där småsakerna man gör dagligen är svåra att komma ihåg. Två morgontimma bara försvinner i diverse fix som knappt går att redogöra för och ändå är det allt det där som får vardagen att funka smidigt.
Ditt pepparkakshus är så sött. Själv är jag numera så överkänslig mot dofter och även pepparkaksbak att det inte kan bli nåt här. Så roligt att dekorera och pynta och alls inte för tidigt att sätta ihop.
Otroligt många fina luvor du gjort. Påminner mig om de äggvärmare jag hade dille på några år. Sen fick gästerna välja huvudbonad och rita egna ansikten på äggen. Gissar att du liksom jag tycker det är roligt när rester kommer till användning och att hitta på nya mönster och färgkombinationer.
Ha det så gott
/Anette

Bibbis blandning sa...

Vilket gulligt pepparkakshus. Jag har bara gjort ett försök att snajda ihop ett sådant och det var när jag jobbade på ett gruppboende. Det blev snett och vint och jag brände mig men de boende älskade huset. Det var ju huvudsaken.
Hoppas dagarna är snälla emot dig. Glöm inte bort att vila ibland.

Snäckskalsdalen. sa...

Såg din kommentar på Instagram och roligt att det kommit fram. Vi hörs när du har tid - ingen brådska. Kramar Aggie