Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 14 april 2013

Vårtecken vecka 15

Nu känns det som att våren har kommit till Småland. I fredags regnade det hela dagen, så då försvann det mesta av den lilla snö som fanns kvar. Men idag har vi +16 grader ute, tyvärr har jag varit borta hela dagen och inte kunnat njuta av det härliga vädret. Men tog en trädgårdspromenad precis nu i kortärmat och det var så skönt. Om jag skulle visa bild på alla vårtecken jag hittat under veckan skulle det bli ett lååååångt inlägg och ni skulle säkert tröttna på att läsa klart. Så jag väljer bara ut några få bilder.

I början av veckan såg jag att mina älsklingsfåglar tranorna kommit hit, har även sett bofinken och staren. Riktigt fina vårfåglar. Väntar bara på att sädesärlan ska dyka upp också. Och en citronfjäril var ute och flög på förmiddagen, de är inte så lätta att fånga på bild.
Vårlöken har slagit ut idag i den härliga vårvärmen...men mina blåsippor är fortfarande bara i knopp...de väntar jag med att visa i bild tills de är helt utslagna.

Det här är ett foto på min buskpion. Lite synd att den spricker ut nu, för den vill gärna frysa när det blir många frostnätter, men de är förhoppningsvis slut nu.

Var in till Blomsterlandet i fredags och fick (köpte) (jo, en fick jag av min dotter) några perenner med mig hem, det är väl vår, eller hur...köpte bla. en "vanlig" backsippa. Har både, röd, gul, vit men ingen lila.

Potatisen är placerad i äggkartonger för att de ska få groddar. Sorten heter "Maria", satte de förra året också och var jättenöjd med den.

Och så har jag börjat med vårstädningen. Det går inte fort men två rum är i alla fall klara nu. Alltid en början.

Titta in hos Annica så hittar du fler härliga vårtecken.

Ni andra har varit så duktiga att blogga under veckan, jag har tittat in hos er och läst vad ni skrivit men inte tagit mig tid att skriva en kommentar hos er. Det var fullt upp för mig förra veckan med jobb på dagis, slakt av både gris och vildsvin och mycket mer.

Hoppas att denna veckan blir lite lugnare.

21 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Tror jag skall emigrera...söder ut i landet. Härliga vårtecken, här snöade det hela dagen igår.
Ha en fin vecka.
Kram

Lisa i byn sa...

En härlig vår dag!

Annica Östlund sa...

Jag håller med dig, nu känns det som om våren kommit på riktigt. Vi har också haft kanonfint hela dagen och jag har suttit i solen och bunkrat lite energi =)
Hoppas du får en fin vecka!
Kram Annica

Kerstin: sa...

Oj så mycket vårtecken. Härligt att det börjar att röra på sej.

Monica sa...

Så fina vårtecken du visar idag! Och 16 grader (!!!), det har vi inte haft här, minsann!
Sen är jag ju, som vanligt, imponerad av din städenergi! Vet du, i år har jag önskat mig en storstädning (städfirma) av mina döttrar i födelsedagspresent! Hoppas att jag får det...
Ha en fin, ny vecka, kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken vår ni fått till slut! Och den kom med regnet. Bra, för regnet kom till oss i eftermiddags, så då kan jag nog se fram emot mer vårlika tider jag ock!

Så fina dom är vårlökarna! Och din pion, så vacker, från knopp och hela vägen. Du får täcka den med nåt om det blir kallt!

Hur har det gått mitt ditt kastanjeträd?

Och vad du städar, du är så flitig! Jag känner hur härligt det doftar där du dragit fram!

Agneta kramar

Nette Cecilia sa...

så många vårtecken på en gång ,kul med värme här har det varit sol idag också + 10 såg jag på verandan i skuggan ,kram Nette

Unknown sa...

Här har jag krokus o snödroppar o en vitsippa i knopp bara men snart så. nu känns det hoppfullt igen. Du jobbar o sliter fixar o donar. Vilken bra ide med potatisen ska se om jag hittar den sorten alltid kul att testa nya. Ha en fortsatt fin kväll kram Beijan

Evas Pyssel sa...

Oj vad många vårtecken du kan räkna upp. Det är allt före med våren hos dig. Här ligger fortfarande en hel del snö.Men bara det blir värme så........
Kram Eva

Polargrevinnan sa...

Ja, det var många vårtecken hos dig.
Igår regnade det hela dagen så snöhögarna har krympt.En flock vildgäss flög över oss idag, det vittnar om att våren är på väg.
Vårstädning skulle kanske behövas i alla fall fönstren. Vi väntar till gator och parkering har blivit sopade. Oj, vad det ryker.
du ska ha en bra och fin vecka.
Hos oss har vi det lite ledsamt men livet måste gå vidare - så är det bara.
Kram Viola

skifferhuset sa...

Härliga vårtecken du bjuder på! Vårlök har jag på hela gräsmattan i vanliga fall men än lyser de med sin frånvaro! Ha en fin dag! Kram Iréne

Solglittret sa...

Hejhej!!
Härliga vårtecken du bjuder på som gör mig varm om hjärtat...för nu tycks det ljusna på flera plan när det gäller våren :)
Idag har de sopat gatan här hos oss och det är väl också ett vårtecken om något...hihih

Hoppas du får en finfin dag
vännen♥
Kram Lollo

Helena sa...

Håller med en annan som kommenterat, nu emigrerar jag snart söderut. Inga vårtecken hos oss, njuter av dina istället. Roligt att du kan se flera nya varje dag, och så varmt ni haft.
Hoppas veckan blir varm och solig.

Ingrid sa...

Så fina vårtecken du visar. Jag brukade också sätta potatisarna i äggkartonger. Nu köper jag mina färskpotäter i butiken. ;)

Kram, Ingrid

Paula i pörtet sa...

Då har du frysen full av godsaker nu, garanterat hästfritt, hihi
Härliga vårtecken bjuder du på, vi fick ett bakslag i helgen med en decimeter nysnö men nu håller det ändå på att smälta undan
Ha en fin vårvecka

Vform sa...

Ååå, 16 grader! Då är det ju vår hos dig!
Vi kommer nog en bit efter ....
Ha det bra! KRAM :)

Charlotta sa...

Mycket vårsysslor, men alla framsteg i trädgården ger väl energi att orka med. :)
Ha en fin vecka!

Agneta sa...

Härligt med alla dessa vårtecken. Nu har vi också fått vårvärme i Skåne.
Kram Agneta

Jenny sa...

Oj, vad långt det hunnit hos er! Jag har sett lite vårtecken jag med, nässelfjäril och blåsippor bland annat, men i min egen trädgård är det inget på gång än. Tror i alla fall snön rasat klart från taket nu så man törs gå runt huset ... Kanske kan skotta lite och hjälpa våren på traven? Det har varit plisgrader på nätterna så det händer verkligen grejer, så himla skönt!

Kram,
Jenny

Äppelblom sa...

Nu har all min snö nästan tinat bort och jag väntar med spänning på lite vårtecken. Bofinken har kommit, men blommorna lyser med sin frånvaro.
Må så gott och kram!

Raija sa...

Tror våren kommit längre i Småland än här i Södermanland. Vi har ännu inte så mycket vårtecken, förutom fåglarna och även tranor, även om jag inte sett några än.