Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 20 augusti 2012

Blommor

Dags att visa lite olika blommor som blommar i trädgården just nu...det är ett tag sedan jag visade just blombilder.

En stockros bakifrån

Höstanemon

Paradisblomster, som dottern odlat fram med frön

Alpstormhatt

Har inget namn på den här....någon som vet?

Pelargonierna blommar så rikligt i år

Sommarblommorna som jag har i kruka är också lika fina

Dottern har hjälpt mig att komma igång med ett trädgårdslexikon. Jag fotar alla blommor jag har i trädgården lägger in dem i ett dokument, skriver namn på svenska och latin, samt lite fakta om varje växt, tex höjd, vilken jord de trivs bäst i osv. Jätteroligt, men det tar tid...just nu ligger de flesta bilder i en blom-mapp på datorn så kan jag sitta och plocka med det i vinter.

Idag börjar skolan för yngsta killen (18 år). Förstaklassarna på gymnasiet börjar dagen före alla andra elever, ja syrrans pojke som börjar 7;an på gymnasiet startar också idag. Mellansonen börjar i morgon och dottern som går på universitetet börjar den 3 sept.
Undrar om det blir något välbehövligt regn idag, just nu är det mulet och det åskar lite fast det är långt, långt bort, men hunden är orolig när det åskar. (Hunden mår bättre idag, igår åt hon ingenting, men idag har hon ätit frukost igen)

15 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Tror att din blomma är ett Klippstånd.Har den stora rundade blad.Lite brunröda på undersidan?MVH

Snäckskalsdalen. sa...

Så roligt att göra ett eget växtlexikon! Det måste vara jättekul att sitta och titta i det när stormarna yr och snödrivorna växer sig höga!

Du har så många fina blommor! Söta. Och jag tror att Gunsan, ovan, kan det här med vad den gula skönheten heter.

Det skulle vara fint här idag, men se det är det inte, verandan är plaskblöt, så det bådar inte så gott. Ingen dag på sjön, inte.

Tur att vovven mår bra igen, man blir fjolligt orolig när dom inte gör det.

Agneta kramar

Black Iris sa...

Så många jättefina blommor du har fortfarande.. Hos oss på torpet så är det mesta utblommat nu. Rosor dyker ju upp hela tiden förstås..
Ett eget lexikon för sina växter låter spännande..

Kram Maidi

Lena/isklockan sa...

Underbara foton. Tänk vad vissa blommor blir fina när man fotar dem bakifrån . Här börjar skolan på torsdag ....

Kram

Jenny sa...

Härliga blommor! Ja nu har skolorna börjat här med, min yngsta började fyran och äldsta nian.

Kram,
Jenny

Evas Pyssel sa...

Så smart att göra ett trädgårdslexikon. Ungefär så gör jag med mina tomater, fast jag skriver nytt varje år. Sätter ju inte samma utan byter ut några. Vad fina blommor du har. malins paradisblomster är riktigt läcker.
Tala om att det har regnat idag....skyfall 20 mm på kort stund. Och stora hagelkorn. De slog på uterumstaket så jag trodde det skulle spricka. Och så åska som "grädde på moset ". Jag hann precis stänga av datorn. Lagom finns inte längre när det gäller vädret.
Kram Eva

Monica sa...

Bra idé, med ett trädgårdslexikon för den egna trädgården!
Jag har alla mina rabatter uppritade med växterna utsatta, men man skulle kanske försöka göra det litet snyggare på datorn...
Kram, Monica

Gunilla sa...

Vilken fantastiskt bra ide med blomlexikon och ett otroligt jobb.

Skolan börjar den 21 hos oss.
Jag började ett nytt jobb idag på daghemmet som finns här de öppnade en ny avdelning så mina dagbarn blev inskrivna där och jag placerades in också:o)
Så nu finns det ingen dagmamma kvar efter 36 år.

Blötbädd: Jag lägger plast i botten och upp på kanterna på rabatten.Fyller med kompost i botten sedan jord upp till ca 30 - 40 cm djup. Jag har gjort kanterna av torvblock sten och trä, jag tar det jag har.
Sedan vattnar jag rejält och gör ett hål i plasten för att det kan rinna ut vatten om det blir för blött. Bra om rabatten ligger intill träd eller på en plats där det blir torrt.

Ha det gott

Nette Cecilia sa...

Tror att din gula blomma är klippstånds ,många vackra blommor ,kram nette

Ingrid sa...

Så vackra dina blommor ännu är. Här tycker jag nog att de börjar se lite trötta ut.

Kram, Ingrid

Rosor och Pioner sa...

Det var väldans vad det blommar hos dig, jättefina foton.
Paradis blomster har jag sått något år, de är riktigt pampiga.
Ha det gott

Raija sa...

Så fina blommor du har. Och vilket jobb att göra ett trädgårdslexikon, men är nog värt en hel del senare att ha.

Rosor och Pioner sa...

Hej,

Jag använder...tror det är alsly.

Kram

Annika Christensen sa...

Visst är det en underbar tid just nu!
Först var jag i Cesars trädgård och sedan på två andra ställen. Jag skall säga till när det kommer i tidningarna.
Ha det gott
Annika

Bea sa...

Hej!
Vilka fina växter som blommar hos dig! Nu vill man helst bromsa tiden och hålla kvar lite grann av det sköna i trädgården :)
Kram /Bea