Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

lördag 4 augusti 2012

Utflykt

Jag lovade att visa bilder från dagsutflykten som jag och dottern gjorde för snart två veckor sedan.
Vi körde till Ronneby Brunnspark. Vi har talat länge om att köra dit för att titta på alla vackra trädgårdar som finns där.
Ronneby har länge varit en berömd kurort. Redan från 1700 talet till 1920 talet åkte man hit för att dricka hälsobringande mineralvatten. Nu har de restaurerat de gamla träbyggnaderna och brunnsparken erbjuder en massa olika aktiviteter speciellt under sommaren.
I brunnsparken och Brunnsskogen finns flera olika trädgårdar (parker) man kan vandra runt i. Ros-trädgården, Rhododendro-berget. Japanska trädgården, vår-trädgården och doft-trädgården. Vill du läsa mer kan du klicka vidare här (det tycker jag du ska göra)


Den första trädgården vi besökte var ros-trädgården, där fanns  säkert 60-70 olika sorters rosor om inte fler. Det blommade och doftade så härligt.


 Många fina grönområden gick vi igenom och där fanns det ena blomsterarrangemanget finare än det andra.


Vatten fanns det också i parken.

Nu har vi kommit till den japanska trädgården...dit hade dottern längtat att få gå, men jag tror hon blev lite besviken för det var inte alls som hon förväntat sig.

Uppe från utsiktsberget hade man fin utsikt, verkligen tjusigt....

När vi kom ner igen och tittade upp på utsiktsberget såg vi det här fina vattenfallet.

Vägskyltar var det uppsatt lite överallt för att man skulle hitta rätt.

Vi tog en glasspaus i sommarvärmen, då kom ett flyplan på himlen med det här budskapet  "på släp", vi gjorde inte det han uppmanade oss till. (klicka på bilden)

Många fina broar fanns det som var dekorerade med många olika balkongblommor.

Middag åt vi naturligtvis ute också. Vi tog dagens lunch, den dagen serverades det kalvfärslimpa, klyftpotatis och sallad. Jättegott och utsikten vi hade ser ni på bilden.

Vi är så nöjda med dagen och kommer du till Ronneby tycker jag du ska ta dig till Brunnsparken och titta där. Nästa gång jag åker dit ska bli när rododendrona blommar tillsammans med gullregn. Kan redan nu föreställa mig hur fint det är då. Och allting var gratis, både bilparkering och inget inträde. Perfekt för en snål smålänning.
(Alla bilder är klickbara så ser du dem i större format)

17 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Det är vackert i Ronneby. Fast det är alltid vackert i naturen, vart man än kommer.
Men jag håller inte med dig om snåla smålänningar. Vi är bara ekonomiska!
Jag har då aldrig upplevt dig som snål, men ekonomisk. Okej , jag förstod din ironi. hihi
Ha en fortsatt trevlig helg!
Vi ska med Sofie till IKEA i morgon och handla lite grejer till henne.
Det lär inte bli billigt för oss.

Suss o Kai sa...

Vilken mysig utflykt ni hade och vad vackert och ro givande de måste vara där Kram Suss

Hanna sa...

vackra Ronneby och vilken trevlig utflykt ni hade. Nu har ni varit mycket nära mina svärföräldrar.
Kram
Hanna

Margot sa...

Förstår att du och dottern hade en härlig dag i Ronneby, det ser fantastiskt fint ut! Synd att jag bor så långt bort:)
Ha det gott!
Kram Margot

Ingrid sa...

Så vackra bilder från Ronneby Brunnspark! Nog är det underbart att gå runt i så härliga miljöer.
Vi var ju i Rottenros som avslutning på Norgeresan och det var också imponerande. Vi fick lite för kort tid där bara, man skulle velat har åtminstone en halv dag på sig.
Kram, Ingrid

Unknown sa...

Ser att ni har haft en kanondag. Men trodde det var bättre med den Japanska än det du visar håller med dottern. Men det andra ser härliga ut. Ska nog försöka ta en tur till våren. Ha det bäst vännen kram Beijan

Snäckskalsdalen. sa...

Sådana utflykter är helt underbara och det stämmer alltså att ner igenom dina trakter är det Sveriges trädgård.
Fast om jag skall säga vad jag tycker så tycker jag att din trädgård är lika fin, minst! Den sitter in en naturlig omgivning och du har så många fina växter!
Varför blev dottern besviken på den japanska delen? Lite nyfiken bara!
Kramar från verandan här i Snäckskalsdalen,
Agneta

Monica sa...

Vilken trevlig utflykt ni gjorde, dottern och du! Det är alltid mysigt att göra något ihop med bara ett av barnen för omväxlings skull!
Vi har goda vänner i Ronneby, så vi är där litet då och då, men sällan vid den här årstiden...
Om dottern är intresserad av japanska trädgårdar, kanske ni ska besöka Norrvikens Trädgårdar (vid Båstad), där har dom en fin japansk trädgård!
Och rhododendron skulle ni se på Sofiero (vid Helsingborg) i slutet av maj! Då är där helt sagolikt!
Ha det så gott, kramar från mig, Monica

Felix sa...

Tänk så många fina parker och trädgårdar det finns i Sverige! Tack för att vi fick "följa med" på den trevliga turen, med både vackra bilder och fin guidning med texten!

Sommarhälsningar
Elisabet

Susie på Stjärnarve... sa...

Du har helt rätt när det gäller det här med gratis - det måste inte alltid kosta en massa pengar. Det blir ju inte vackrare om det gör det.....

Raija sa...

Ser ut att vara en väldigt in park med en hel del variation. Toppen att det är gratis :-).

trädgårdsdrömmar sa...

Vilken trevlig utflykt ni verkar ha haft.parken är så vacker.Har varit i Ronneby en gång när jag var ung så jag kommer inte ihåg ett smack från det besöket.MVH

Charlotta sa...

Härliga bilder från en vacker plats.
Ronneby brunnspark verkar värt ett besök. :)

Hanna sa...

Tack snälla du för de jätte fina orden, de gjorde mig så glad. Jag hoppas verkligen att alla känner sig välkomna här hos oss.
Kram
Hanna

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det härligt med utflykter, man tankar energi & nya intryck.

nattugglan sa...

Vilken härlig utflykt..o va fint det va dedär vattenfallet..o mycket blommor...

Mimmi sa...

Så vackert i sommarskrud. Vi var där på senhösten och då var det inte mycket med blommor ska jag säga. Får väl åka dit under blomningen med.
Kram