Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 26 augusti 2012

Squashstubbar

Hur har ni det i era trädgårdsland, har ni odlat några squashplantor i år, annars är de ganska billiga i affären  nu. Jag har odlat  men de har växt dåligt, jag har gått och muttrat över mina plantor hela växtsäsongen, och först nu börjar det bli ett par stora som jag kan använda i matlagning. Vill dela med mig av ett recept jag hittade i en veckotidning, jag kan verkligen rekommendera det här, det är så gott.



SQUASHSTUBBAR 4 pers

2 squash
100 gr fetaost
10 soltorkade tomater
2 tomater
2 salladslökar
1 dl creme fraiche el. turkisk youghurt

Sätt ugnen på 200 gr. Skär squashen i 4 cm stora bitar och koka dem i ca 5 min i lättsaltat vatten.
Gröp ur och tärna innanmätet. Tärna fetaost och tomater och strimla soltorkade tomater och salladslök.
Blanda med squashen, rör ner turkisk youghurt.
Lägg fyllningen i squashstubbarna och ställ dem i en smord ugnsform. Baka i ugnen i 15 min.

15 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Får köpa en squasch och prova, det ser gott ut och låter gott. Tidigare år har jag odlat squash själv, då blev det att man åt squash på längden och på tvären men när man inte odlar själv blir det mer sällan.
Ha en fin vecka
Kram

Monica sa...

Mums, det där låter jättegott! Och som du säger, squasch finns till ett bra pris så här års!
Kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Fast jag är mätt just nu - det där lät ruskigt gott! Jag tar och skriver av (nu ljög jag, jag kopierar.....) receptet för jag har skördat en stor squash idag! Men bara en enda!
Agneta kramar

Helena sa...

Det ser gott ut, så det får jag prova. Har faktiskt inte ätit så mycket squash ,och eftersom det är säsong kanske man kan frysa in det?

Bea sa...

Hej!
Tack för mattipset! Det ser läckert ut!
Hösten är ju ändå skön då man kan skörda små godsaker :)
Kram /bea

Berit sa...

Det lät gott!!!Du frågade när du skulle så, jag skulle vänta till hösten.Risken finns alltid att det gror om det är för varmt. Annars kan du ju så inne i januari och ställa ut sen.
Ha en underbar dag!!

Berit sa...

Förresten , hör av dig om du är på jakt efter andra frön så kan du få av mig om jag har.

Äppelblom sa...

Mmmm, så gott!
Ha en fin vecka!
Kram

Ingrid sa...

Det där lät verkligen gott!
Jag odlade mycket squash förr, men nu får jag nog köpa en i affären och prova ditt recept. Tack för det!

Kram, Ingrid

Lena/isklockan sa...

Låter väldigt gott. Det måste jag delge min arbetskamrat . Vi satt och diskuterade just om squash och äggplanta vad man kunde göra av det.

Kram

Hanna sa...

Ser jätte gott ut.
Ha en fin eftermiddag och kväll.
Kram
Hanna

Hanna sa...

Din kommentar hos mig, värmde verkligen.
kram
Hanna

Äppelblom sa...

Det är inte stressigt på ett negativt sätt. Jag gör ju för det mesta bara roliga saker, så du kan se fram emot att bli pensionär när den tiden kommer. Vad jag förstår är du mycket yngre än mig, så vi får hoppas att de inte höjer pensionsåldern innan du är där.
Ha det bra!

Raija sa...

Tyvärr blev det inga squashplantor för mig, fast jag ville det. Skulle vara lat och köpa färdiga plantor, men då var de slut i affären eller annars hade de inte fått in några.

Tack för receptet, för det ser verkligen gott ut och det måste jag prova. Jag gillar squash och brukar ofta köpa dem och nu speciellt när de är billiga.

Avslutat konto sa...

Åh så roligt att hitta hit och finna ett squashrecept, vi odlar ochäter mängder, men ofta som rårakor med riven sq. och lök eller friterad i ringar med lite mjöl på... men det här ska jag prova någon dag. KUL!

MVH
Linnea