Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 22 augusti 2012

Min(a) nya rabatt(er)

Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle göra fler rabatter i min trädgård nu, tycker jag har fullt upp med dem jag har. Man ska ju hinna med sin trädgård också.
Men när min mamma frågade vad jag önskade mig när  jag fyllde år sa jag att jag alltid velat ha en rabatt med bara barrväxter. Men då köper jag några växter i present, sa hon...och då fanns det ingen återvändo. Bara att börja med en ny rabatt till barrväxterna.

Min man och jag körde till en torvfavrik som ligger i närheten där vi bor för att köpa torvblock. Vi ställde in adressen på GPS;en men vi körde inte efter den, det måste vara närmare åt det här hållet, sa min man.....men det var minsann inte lätt att hitta dit.
När vi väl hittat dit fyllde vi släpet med ca 55 st torvblock i storleken 25x45 cm för 10:-/st+ moms.
När vi körde hemåt igen skulle vi köra efter GPS;en men den visade oss bara runt, runt i en cirkel. Och inte hade vi mycket diesel i bilen heller. Och mitt ute i mörka Småland var vi på krokiga grusvägar. Jag var så nervös att vi inte skulle ta oss hem igen innan dieseln tog slut, men det gjorde vi.

Vi la ut en presenning där vi tänkte ha rabatten. Min systers pojke hjälpte till att langa torvblock från släpet.


När vi lagt ut torvblocken på plats och ställt ut växterna lite på ett ungefär hur vi ville ha dem så klippte dottern bort presenningen som var överflödig. Efter det var det dags att fylla på med jord (det gick åt en del) jord, gödsel, torvmull och så en sopsäck med tallbarr m.m som jag hämtar hem från skogen.

I söndags planterade dottern och jag växterna och vi blev väldigt nöjda. Ville dekorera med lite sten också i rabatten och när jag gick på promenad  med hunden på måndagen hittade jag lite stenfynd i skogen och någon sten låg bakom pannrummet. Det syns en stolpe i högra kanten på fotot, det är vår gamla gungställning, vid den har jag planterat en honungsros, som jag fick ett skott av min mamma. Jag tror det blir fint när den får växa upp för gungställningen.


 Sen behövdes det vattnas ordentligt, så vi satte på spridaren, dottern passade på att ta sig en dusch när hon plockade amerikanska blåbär på busken. Det var nog skönt för det var 28 grader varmt ute.

Jag har haft en rabatt som inte fungerat så bra i trädgården, jag har inte kommit åt att klippa gräset där för det är för trångt och eftersom jag hade torvblock över gjorde jag en likadan rabatt där vid dammen. Den blev också väldigt bra. Nu ska jag lägga lite jord eller singel 10 cm utanför torvblocken så jag inte kör sönder blocken med gräsklipparen.

Jag köpte en ny clematis som jag planterade där, den heter "Mrs. cholondeley". Nu ska jag be min man sätta upp armeringsjärn som den kan klättra på.

Nu har jag en "tråkrabatt" till som måste göras någonting åt. Den är alldeles för torr, behöver bättra på jorden även där, läste på en blogg att man göra en våtbädd, men så mycket ork har jag nog inte kvar i höst.

24 kommentarer:

mormor sa...

Oj, vad energisk du är, och intresserad! Jag är ingen trädgårdsmänniska och det tycker jag är synd.
Jag har en liten historia ;) om Klematis,på gränsen till fräckis...vet inte om jag vågar berätta den...men den ska va sann...
Nu kommer den:
Ett äkta par var o hälsade på bekanta och de fick se deras fina Klematis.Damen var lite spänd och hade lätt att prata innan hon tänkte...(som jag).. o utropade: Åh, jag har alltid önskat mig en sån stor blå klitoris....

Man får anta att stämningen lättades upp.;)
Lycka till med dina fina rabatter och Klematiser. Kram Monika

Lena/isklockan sa...

Det där ser jätte bra ut. Har tänkt själv köpa torvblock och sätta runt en rabatt. Men var köper man dem ???

Fint att få lite inspiration från dig.

Kram

Monica sa...

Dina nya rabatter ser jättefina ut! Vi anlade ju en surjordsrabatt för snart två år sedan, men vi bara grävde bort gräset och la ingen presenning under...
Blir det inte litet för grund jord för vissa växters rötter när man har en presenning? Jag vet inte, jag bara undrar...
Kramar, Monica

Berit sa...

Ser super ut!!!Tur dieseln räckte hem:)
Ha en underbar dag!!

Rosor och Pioner sa...

Vilken energi du har och vad du ligger i men så blir det bra också.
Jättefin rabatt.
Ha en fin morgondag
Kram

ulla laiho sa...

Visst är det roligt med en "specialrabatt". Barrväxter är ju ofta gröna året om och du har valt med olika form och färg, så det kommer att bli fint. Och har dessa växter väl etablerat sig, behövs inte så mycket skötsel. Ska bli spännande att få se framöver.

Hoppas du mår bättre idag - orättvisa beskyllningar kan vara svåra att hantera.

trädgårdsdrömmar sa...

Så snyggt det blev.Och så billiga torvblocken var.Tur ni hittade hem igen med diesel kvar i tankenMVH

Åke sa...

Vad fyller presenningen för funktion?

Helens trädgård sa...

Det blev en jättefin rabatt för Barrväxterna.
Vilket fyndpris på torvblocken... här kostar dom en mindre förmögenhet.

Ha det bäst!

Raija sa...

Ser ut att bli väldigt fint med nya rabatten. Jag har ingen sån rabatt alls med torvblock.

Hoppas humöret blev bättre under dagen....kram.

Siv sa...

Vilken trädgård du har! Nya rabatten ser jätte fin ut!
Honungsrosorna är så tacksamma, de växer som ogräs....

Snäckskalsdalen. sa...

Men snälla du vilken fina rabatt du har gjort, rabatter du har gjort menar jag. Det ser verkligen jättefint ut och den klängande honungsrosen kommer att göra det lummigt och fint.

Vilken energi ni har hela högen!

Och den andra rabatten blev fin den också!

Roligt när man kommer igång, visst är det. Man (jag) kan gå och värka länge och sen plötsligt lossnar det och man kommer igång, och det känns ju som en befrielsen. Och man känner sig så nöjd!

Tur ni kom hem utan stopp, förargligt med stopp. Fylld tank på bilen och tillgång till vatten är alltid ett stort plus och man kommer långt på det!

Hoppas du har en bra dag idag!

Kramar
Agneta

Eva Linnea sa...

Hej! Vad snyggt det blev, i båda rabatterna. Bil med dragkrok och ett släp verkar vara en nödvändighet när man håller på som vi. Ska tänka på saken. Håller med dig om det där med att "nu får det räcka med rabatter". Det är så kul och blir så fint med nya, men de ska ju skötas också.
Kram från Eva Linnea

Kerstin: sa...

Vilken fin plantering du har gjort! Önskar att jag hade kreativiteten och kunskapen till att förändra vår trädgård.

Charlotta sa...

Presenning på gräset och sedan torvblock, så fiffigt för att hålla rotogräset stången. I alla fall några säsonger. :)

Ha ett skönt veckoslut.

Hanna sa...

Vad mycket du hinner och vad fint det blev.'Kram
Hanna

Gunilla sa...

Super snyggt.
Och torvblocken här kostar 59 kr styck så jag tror jag beställer ett lass av dig:o)

Våtbädd gör du likadant som den du har gjort men lägger plasten upp mot torvblockens insida som en liten bassäng med ett litet utlopp.Passa på medans blocken kostar så lite.:o)

Det är stor skillnad med att jobba på dagis.
Tidigare så hade jag full koll på mina dagbarn och bestämde själv vad vi skulle göra, nu så är det 25 st som far runt och 5 personal ,jag får väl ståut ett år sedan har jag tänkt bli friherrinna.

Ha det gott

Monica sa...

Sv: Hibiskusen står i en rabatt, inte i kruka!
Kram, Monica

anemonen sa...

Det där blev ju riktigt snyggt.

Birgitta sa...

Hos dej är det sol och värme och här kommer regn mest varje dag. Ibland mycket och ibland mindre.
Din rabatt blev fin tycker jag.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Mimmi sa...

Vilka fina rabatter du har. Är det verkligen så enkelt att fixa en rabatt, presenning, torvmull mm. Börjar klia lite i mina fixarfingrar också.
Kram

sjusoverskan sa...

Hej!
Vad fint det blev och vilken energi Du har! Jag är tyvärr ingen trädgårdsmänniska så jag njuter av Dina bilder.
Kram Inger

PS. Du frågade var jag bor, i närheten av Kumla, ca en mil öster om staden bor vi i en by som heter Torsta. DS.

Mor Tuta sa...

Vad du jobbar på och fint får du, vet inte vart min tid tar vägen riktigt... men jag håller på att fixa församlingsblad och lite med hemsidan.
Två helger i rad har vi varit i Örebro och hjälpt barnen. Men det känns bra att kunna hjälpa till lite där det behövs.
Önskar dej en fin ny vecka.
Kram Birgit

skapa och inreda sa...

Vad fint det blev!
Kram
Annika